Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Det är inte så enkelt. Det finns regler som beskriver hur en hundbur ska se ut:
https://www.jordbruksverket.se/amnesomr ... 01498.html

De större burar som gick in i Volvo V70/XC70 passar inte i V90/V90 CC. Har du en större hund är inte en V90 något bra alternativ. Visst kan du skaffa en hundbur som passar, men det betyder inte att din hund passar i den...

Volvos lösning med en "hundbur" som bara har galler framåt gör att du inte har något skydd mot sidorna. Det är inte helt ovanligt att hundar som ligger i sådana lösningar går rätt hårt åt inredningen...
av Xanthopteryx
Malmstroem skrev:Det är inte så enkelt. Det finns regler som beskriver hur en hundbur ska se ut:
https://www.jordbruksverket.se/amnesomr ... 01498.html

De större burar som gick in i Volvo V70/XC70 passar inte i V90/V90 CC. Har du en större hund är inte en V90 något bra alternativ. Visst kan du skaffa en hundbur som passar, men det betyder inte att din hund passar i den...

Volvos lösning med en "hundbur" som bara har galler framåt gör att du inte har något skydd mot sidorna. Det är inte helt ovanligt att hundar som ligger i sådana lösningar går rätt hårt åt inredningen...
Det finns burar som passar. Men ärligt, hur många följer dessa regler egentligen? En större hund är ju med reglerna mätt omöjligt att transportera i baken på en V70. Man ser ju inte sällan stora hundar i mindre burar eller två hundar, av större mått, bredvid varandra.
Likaså förvaring. Många hundar i bil på sommaren och vintern. Observera också att det spelar ingen roll om bakluckan är helt öppen en varm sommardag. Riskerar tempen att gå över 25 då får du inte lämna
Och valpar du hos veterinären är det bara att vänta en vecka innan du får köra hem de. För att inte tala om hur bred bur du behöver om valparna skall åka i samma bur som mamman...
av perhall
Tycker det är kul att båda de konservativa märkena Merca och Volvo nu har mycket mer futuristiska inredningar än BMW och Audi. Skillnaden mot förra generationen är enorm både gällande Merca E och Volvo V70/V90. Men är inte helt övertygad om att Volvos håller så mycket bättre än mercas i längden. S-klass har ju funnits 3-4 år och känns fräsch. Volvon är lite knepig att komma överens med och får dåligt betyg i tester av användarvänlighet (de är ganska avancerade, använder en teknik där man mäter hur användarna letar efter funktioner etc.), men fräsch. Inredningen snygg i 90-serien, men även i Mercan... tycker Audi och BMW känns lite trötta nu...
av falkn
Vi provkörde nya E-klass innan vi beställde V90:n. Var väl i princip mellan E-klass och V90 som vi valde. Mina krav var att jag vill ha R-design/AMG. Provkörde en AMG utrustad E220d med nya 9 stegade automaten. Väldigt trevlig automat och tyst kupé. Dock var jag inte imponerad över interiören rent kvalitetsmässigt. Jag upplevde knapparna som ganska plastiga och gränssnitten som lite utdaterad rent designmässigt i infotainmentsystemet. Betydligt högre kvalité på vår nuvarande BMW:s knappar och reglage.

Fördelen med Volvon var att jag istället kunde få T5 för en billig peng. Motsvarande motoralternativ hos Mercedes kostar bra mycket mer kontra 220d medan D4 och T5 har samma prissättning hos Volvo. Detta gäller ju dock även Audi och BMW så det är unikt för Volvo i Sverige att ha samma prissättning på dessa motoralternativ. Drivlinan var så pass mycket bättre med T5 och 8-stegad än 220d och 9-stegad så det var en stor del av avgörandet. Ljudnivån något liite högre i V90, men kompenseras av att slippa höra dieselknatter. Ytterligare en fördel med Volvon är att man får med väldigt mycket utrustning som standard i R-design nivån. Framför allt gäller det Auto Pilot och stor förardisplay. Ska man ha den stora displayen i mercan i kombination med Auto Pilot är det 30' i påslag oavsett utrustningsnivå. Chassimässigt upplevde jag mercan som ganska svampig och krängig trots AMG-chassi.

Summa summarum var det pris och drivlina som fällde avgörandet för oss. I övrigt är bilarna väldigt lika kvalitetsmässigt och utrymmesmässigt. Designmässigt gillar jag båda exteriört, men upplever V90 som en något modernare design.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Xanthopteryx skrev: Det finns burar som passar. Men ärligt, hur många följer dessa regler egentligen? En större hund är ju med reglerna mätt omöjligt att transportera i baken på en V70. Man ser ju inte sällan stora hundar i mindre burar eller två hundar, av större mått, bredvid varandra.
Likaså förvaring. Många hundar i bil på sommaren och vintern. Observera också att det spelar ingen roll om bakluckan är helt öppen en varm sommardag. Riskerar tempen att gå över 25 då får du inte lämna
Och valpar du hos veterinären är det bara att vänta en vecka innan du får köra hem de. För att inte tala om hur bred bur du behöver om valparna skall åka i samma bur som mamman...
Håller med, vad har folk för enorma hundar egentligen?

När vi hade golden så hade vi enkelbur i en og9-5 kombi och de funkade utmärkt.
Den lär ju inte ha rakare baklucka än v90.
Användarvisningsbild
av V9097
Kul att flera här nämner att ni inte gillar panelen i E-klass. Kvalitetskänslan är fin, men estetiskt ser det ju för-j-ligt ut med två stycken gamla i-Pad 2 klistrade bredvid varandra på panelen. Även ventilationsutblåsen och själva formen på panelen känns motbjudande. Synd på en i övrigt väldigt fin bil.
av perhall
V9097 skrev:Kul att flera här nämner att ni inte gillar panelen i E-klass. Kvalitetskänslan är fin, men estetiskt ser det ju för-j-ligt ut med två stycken gamla i-Pad 2 klistrade bredvid varandra på panelen. Även ventilationsutblåsen och själva formen på panelen känns motbjudande. Synd på en i övrigt väldigt fin bil.
Tycker att det var en kraftig nedskrivning av E-klasscockpiten. Är inte alls övertygad om att VOlvos panel är så mycket snyggare om fem år...
av Xanthopteryx
perhall skrev:
V9097 skrev:Kul att flera här nämner att ni inte gillar panelen i E-klass. Kvalitetskänslan är fin, men estetiskt ser det ju för-j-ligt ut med två stycken gamla i-Pad 2 klistrade bredvid varandra på panelen. Även ventilationsutblåsen och själva formen på panelen känns motbjudande. Synd på en i övrigt väldigt fin bil.
Tycker att det var en kraftig nedskrivning av E-klasscockpiten. Är inte alls övertygad om att VOlvos panel är så mycket snyggare om fem år...
Fast nu jämförs ju två bilar utkomna ungefär samtidigt.
Så hur designen upplevs om fem år är ju lite irrelevant.
Jag instämmer fullt i att den inte känns modern och estetisk just nu.
Användarvisningsbild
av bjornw
Nu har jag bara torrkört E-class i bilhallen men jag håller med om att skärmarnas layout (e-class går också att få med en utdragen skärm) och placering inte är optimal. Ratten skymmer en del av högra skärmen, lite beroende på hur man ställer stolen. Grafiken hackade och sackade, styrningen laggade betänkligt. Upplever det också struligt att navigera i menyer och inställningar, även om det är en vanesak så får den lägre betyg i användarvänlighet.

Skärmen och menyerna i nya 5-serien imponerade istället. Snabba, logiska och snygga. Att skriva saker blir långsammare än en pekskärm men att hoppa runt i menyer funkar ok. Tycker även skärmens placering är bättre även om den ser lite eftermonterad ut.

Rent subjektivt gillar jag helt klart Volvos lösning bäst ur ett designperspektiv. Tycker den är snyggast integrerad. Däremot kan grafiken snyggas till, den saknar det sista stinget och ser lite för enkel ut.

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]

Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!

Hej Har haft hjälp att felsöka ovanst&ar[…]