Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kenn1h
Jag har en XC70 2014 D4 med Polestar (215 hk) som rullat 5000 mil.
Nu har bilen gått och blivit seg som sirap. När jag ska göra en omkörning och gasar på så händer ingenting. Det dröjer 2-5 sekunder innan den börjar accelerera fast jag har gasen i botten. Frusterande och framför allt farligt då omkörningen tar en "evighet". Likaså när farthållaren är inkopplad. Då håller den inte hastigheten i motlut. Farten går ner från inställda 95 km/h till ca 80 km/h innan den börjar gasa på upp till inställda 95 km/h.
Upplevde detta första gången vid snorhalt väglag i vintras och trodde då att den ställde om till mycket försiktigt gaspådrag pga halkan. Men nu beter den sig så mest hela tiden.
Kan den ha "hängt sig" i ett -köra mycket försiktigt läge?
Kan Polestarefunktionen ha lagt av?
Jag upplever den inte lika vass vid acceleration när den väl accelererar som den var innan. Förut behövde jag aldrig trycka gasen i botten vid omkörning. Nu måste jag alltid göra det.
Ingen varningslampa är tänd i displayen och för övrigt fungerar allt i bilen som det ska.
Någon som känner igen problemet eller vet orsaken till problemet.
Användarvisningsbild
av Derank
Har du haft den på service nyligt kan polestar mjukvaran blivit överskrider. Det har hänt för andra.

Min ikke polestar blev överskriven nu vid förra servicen och jag hörde direkt jag startade motorn att det lät annorlunda och förstod efter 300m att trimfil en var borta.

Bara en tanke.
av Kenn1h
Jag hann köra några hundra mil efter senaste verkstadsbesöket innan bilen blev seg. Om Polestaren överskrevs vid senaste verkstadsbesöket/servicen borde jag märkt det direkt? Du märkte ju det direkt.
Jag har servat/repat bilen enligt följande:
Service gjord i okt. -16.
Rep av AWD:n i dec. -16.
Märkte att AWD:n inte funkade när det blev halka. Mjukvaruuppgradering krävdes enl. Volvoverkstaden. Åtgärdat.
Nuvarande problem dök upp i februari -17
Tack för tipset iaf.
av andersuw
Kan vara något i stil med det problem som beskrivs (inklusive lösning) i den här tråden:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
av Kenn1h
andersuw skrev:Kan vara något i stil med det problem som beskrivs (inklusive lösning) i den här tråden:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Nu har jag läst igenom tråden. Min symptom är inte direkt som symptomen i den länkade tråden. Jag kan vålda upp bilen i hög fart och höga varv men med lite fördröjning i accelerationen vilket den andra problembilen i granntråden inte fixade. Hur som helst, jag ska kolla kablaget runtikring batteriet. Det låter inte så troligt med ett skavsår efter bara 5000 mil. Å andra sidan ballade bilens AWD ur före 5000 mil. Men tack så mycket för tipset.
Jag är inne på att det är ett mjukvarufel i min bil då inga lampor lyser och att bilen går mjukt och fint förutom fördröjningen vid ax och konstantfarthållning. Någon som anammar en sådan teori? Jag har kanske snöat in på mjukvarufel då fyrhjulsdriften kom igång efter en "-mjukvaruuppgradering" för att citera Volvoverkstaden.
av andersuw
Tror inte på mjukvarufel. Om problem uppstår efter mjukvaruuppdatering eller finns där "från början" kan man misstänka något sådant. Men om bilen går bra ena dagen och börjar gå dåligt nästa utan att något gjorts med mjukvaran däremellan är det ytterst osannolikt att förändringen beror på mjukvaruproblem.

Däremot finns det såväl elfel som andra mer eller mindre mekaniska fel som inte nödvändigtvis fångas av felkoder. Alla felkoder ger heller inte tänd varningslampa eller felmeddelande så felkodsläsning, helst med läsare specifikt avsedd för bilen, tillråds.

Vad man annars kan gissa på är något fel som rör luft- eller bränsletillförsel. I första hand skulle jag nog tippa på ett fel som gör att turbotrycket blir otillräckligt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag kunde också få upp någorlunda fart på min bil, när den hade felet som du läst om i den andra tråden, men det tog en evinnerlig tid. Den var ju en sugmotor, diesel, och det är inget kraftpaket, precis.
av Lövet
Även utan Polestarprogramvara ska inte bilen bete sig så där
Re: Motorbyte

söker efter ett motorblock till B4164T2 eller[…]

Blinkande ljus

Gomidda alla. I mode när jag körde iv&a[…]

Motorbyte

Hej, har du eventuellt kvar den rasade motor och i[…]

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.