Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denesfay
Hej.

Jag är inte jätteinsatt i denna teknik men jag vet att i min Volvo V70 2011 med High Performance ljudanläggning så kan jag ansluta en Iphone till USB porten och på så vis kunna spela upp musik och även använda knapparna på ratten och se låttitel mm.

Jag har införskaffat mig nya Samsung Galaxy S8+. Denna telefon har USB-C istället för USB Micro. Är inte detta likadant som på Iphone? Då borde det väl fungera att spela upp musik på denna också? Men när jag provar så står det "USB okänd" eller liknande.

Kan någon teknisk kunnig förklara skillnaden för mig eller kanske om jag gör något fel?
Användarvisningsbild
av svergie2
Det är i princip bara iPhone/iPod som funkar över USB, du får använda 3,5 mm uttaget istället.

Är du nöjd med telefonen annars? Är Också sugen på en S8+...

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av Denesfay
svergie2 skrev:Det är i princip bara iPhone/iPod som funkar över USB, du får använda 3,5 mm uttaget istället.

Men USB-C ska väl stödja detta? Det kanske är bilen som är begränsningen? Något tillval? Har för mig jag läst att man kunde välja Apple kompabilitet eller inte när bilen var ny? Detta är ju alltså innan Sensus kom.

Ja annars är jag nöjd med luren. :-)-)
Användarvisningsbild
av svergie2
Denesfay skrev:
svergie2 skrev:Det är i princip bara iPhone/iPod som funkar över USB, du får använda 3,5 mm uttaget istället.

Men USB-C ska väl stödja detta? Det kanske är bilen som är begränsningen? Något tillval? Har för mig jag läst att man kunde välja Apple kompabilitet eller inte när bilen var ny? Detta är ju alltså innan Sensus kom.

Ja annars är jag nöjd med luren. :-)-)
Yes, det är bilen som är begränsningen tyvärr.

av Schmoyoho
Har inte använt android på många år men förut lagrades musiken bara i en mapp på telefonen, typ /music/ och det har jag för mig funkade med vissa USB-enheter om man anslöt telefonen som USB-enhet, dvs om du väljer USB istället för iPod på stereon. Men då har jag ingen koll på hur Volvos USB funkar, dvs om musiken måste ligga "direkt" på minnet och inte i någon undermapp.
av Denesfay
Schmoyoho skrev:Har inte använt android på många år men förut lagrades musiken bara i en mapp på telefonen, typ /music/ och det har jag för mig funkade med vissa USB-enheter om man anslöt telefonen som USB-enhet, dvs om du väljer USB istället för iPod på stereon. Men då har jag ingen koll på hur Volvos USB funkar, dvs om musiken måste ligga "direkt" på minnet och inte i någon undermapp.

Ja, men då kan jag lika gärna använda USB minne. Det funkar fint om man rensar alla MP3 från information. Dvs ID3 taggarna.
Det jag är ute efter är ju att kuna styra telefonen när man t.ex spelar upp låtar i spotify. Och även se titel på displayen. Som man kan med Apples produkter. Vet inte vad det är för "special" med dom.
Användarvisningsbild
av haggen
Jag har kopplat en Blåtandsmottagare till 3,5 mm uttaget i min V70 2011 med High Performance ljudanläggning.
Det blir kanonbra ljud med alla telefoner jag provat hittills.
Har inte ens funderat på vad som står på bilens display för all info syns på mobilen.
av Denesfay
Ja det är ju ett alternativ. Men som sagt är jag ute efter att kuna byta låt på rattens knappar osv. Har nu fixat en Iphone 4S tills vidare. Funkar att styra med knapparna. Den får agera musikenhet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det blev nog annorlunda året efter, för i min XC70 2012, som ju har första versionen av det som kallas Sensus, kan man ansluta telefonen två gånger. En gång som telefon och en gång till som mediaspelare. Det kan vara samma telefon som står för båda tjänsterna, men det behöver det inte vara.
Men detta är då via Bluetooth som det här sker.
Sen finns det en särskild funktion för att koppla in en iPod. Det fungerar det också. Jag har provat bägge delar. En gång.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]