Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andenm
Okunnig på Volvo. Hur fungerar fjädringsinställningen när man ändrar drive mode tekniskt och upplevelsemässigt? Kör Audi A6 Allroad nu med luftfjädring runt om där hårdheten ändras när jag ändrar mode och det fungerar bra. Nu är Volvo beställd med "Aktivt chassi med luftfjädring bak". Hur funkar detta? I Audis värld fungerar drive mode ändring med fjädring bara om man har luftfjädring på alla fyra hjul.
Användarvisningsbild
av Robbi
Det påverkar fjädringen bak och på sätt indirekt hela bilen. Utan luftfjädring påverkar det endast styrning, växellåda och gaspedal.
av barcusmrandt
Lite osäker. Tror du har körlägen även om du bara har luft bak. Men då ändras nog inte fjädringen med de olika lägena. Med 4c active chassi har du luft bak och dämpare fram, och hårdheten ändras fram och bak.
Användarvisningsbild
av Robbi
barcusmrandt skrev:Lite osäker. Tror du har körlägen även om du bara har luft bak. Men då ändras nog inte fjädringen med de olika lägena. Med 4c active chassi har du luft bak och dämpare fram, och hårdheten ändras fram och bak.
4C finns inte som tillval till CC, vad jag kan se. Jag har inte luftfjädring men har olika körlägen och de förändrar ändå bilens egenskaper med växellåda etc.
av troubleshooter
4C eller aktivt chassi som de kallar det finns som tillval när jag bygger, dock inte utan luftfjädring, nytt sen jag beställde min bil är att man kan välja luftfjädring utan aktivt chassie.

Har aktivt chassi med luftfjädring, och när jag går över i dynamic mode så styvar systemet upp chassi/fjädring markant, fortfarande utan att vara hårt men det är ju en subjektiv bedömning
Användarvisningsbild
av Robbi
troubleshooter skrev:4C eller aktivt chassi som de kallar det finns som tillval när jag bygger, dock inte utan luftfjädring, nytt sen jag beställde min bil är att man kan välja luftfjädring utan aktivt chassie.

Har aktivt chassi med luftfjädring, och när jag går över i dynamic mode så styvar systemet upp chassi/fjädring markant, fortfarande utan att vara hårt men det är ju en subjektiv bedömning
Ok, nu hajar jag, aktivt chassi = 4C. Någon på Volvo tycker att en ny plattform ska ha nya begrepp på gamla ting och helst inte låtsas om att företeelserna har funnits förr och att allting är nytt. Hur många gånger har de bytt namn på autostop, sparläge, start och stop, kallenankaviloläge?
Användarvisningsbild
av Robbi
Elektrikern84 skrev:Finns OFF ROAD läget även i V90 AWD? Eller är det bara på CC?
Off road är ju speciellt för AWD så det tror jag men blir lite osäker? Det vore ju idiotiskt av Volvo om det inte fanns för V90 AWD?
Byte Xenon V70 -08

På en del bilmodeller (har ej bytt på […]

Det kommer mycket vatten från ac så 4 […]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]