Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Jag hade en T5 över dagen och körde 15 mil, drog över 0.8 på motorväg i 120.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Tror nog att jag behåller D4 som val. Polestar gör inte många hk men ska tydligen göra underverk på bilens uppträdande i övrigt. Får väl bli det om jag tröttnar
Användarvisningsbild
av Robbi
farmerswalk skrev:Tror nog att jag behåller D4 som val. Polestar gör inte många hk men ska tydligen göra underverk på bilens uppträdande i övrigt. Får väl bli det om jag tröttnar
Jag har D4 AWD och är väldigt nöjd. Välj till körlägen då blir den pigg i advancedläget. Jag kan faktiskt tänka mig att det läget är ungefär som Polestar är i vanligt. Jag tycker den är pigg i övrigt också och räcker gott till. Är ingen racerförare men vill ha tillräckligt ax vid omkörning och den sticker iväg bra och bättre än min förra XC70 D4.
av Linqid
Får uppfattningen att en hel del här inne tycker 0,8-1,0 l/mil är konstigt i en V90 CC med T5 eller T6. Jag skrev likadant i en annan tråd om förbrukning, men jag tycker verkligen inte att det är något att anmärka på i denna typen av bilar. Alla vet ju att körcykeln är extremt missvisande (inte tillverkarnas fel).

Vi pratar trots allt om nästan två ton tunga bilar med fyrhjulsdrift, förhöjd markfrigång, +250 hk och automat. Det är ju ingen C30 DRIVe direkt...

För jämförelse drog vår tidigare BMW 318d xDrive 2015 ca 0,75 l/mil. Det är en lättare bil, dessutom diesel, och med ynka 143 hästkrafter. Vi har en 116i som ligger på ca 0,75-0,8 l/mil, en småbil med 136 hk. Snålast i relation till vikt och effekt är faktiskt V70:n som ligger på ca 0,85.

Hur man får en A6 Allroad 3.0TDI att dra 0,7 går över mitt förstånd, eller så kör man extremt lugnt... :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Linqid skrev:Får uppfattningen att en hel del här inne tycker 0,8-1,0 l/mil är konstigt i en V90 CC med T5 eller T6. Jag skrev likadant i en annan tråd om förbrukning, men jag tycker verkligen inte att det är något att anmärka på i denna typen av bilar. Alla vet ju att körcykeln är extremt missvisande (inte tillverkarnas fel).

Vi pratar trots allt om nästan två ton tunga bilar med fyrhjulsdrift, förhöjd markfrigång, +250 hk och automat. Det är ju ingen C30 DRIVe direkt...

För jämförelse drog vår tidigare BMW 318d xDrive 2015 ca 0,75 l/mil. Det är en lättare bil, dessutom diesel, och med ynka 143 hästkrafter. Vi har en 116i som ligger på ca 0,75-0,8 l/mil, en småbil med 136 hk. Snålast i relation till vikt och effekt är faktiskt V70:n som ligger på ca 0,85.

Hur man får en A6 Allroad 3.0TDI att dra 0,7 går över mitt förstånd, eller så kör man extremt lugnt... :)
Jo, men 0.8 på landsväg och över litern vid blandad körning är vad min V70 classic-00 drog. Drivmedel har blivit dyrt och kan man ligga på 0.58 landsväg och 0.7 blandat, vilket man kan med två ton bil och fyrhjulsdrift och D4, så är det många slantar att tjäna. Dessutom är diesel billigare än bensin.
av mattiasv60
wetterstrom skrev:chefen har en cc t6 och den är fan inte snål, klara inte änns göteborg -karlstad utan att behöva tanka han ångrar att han inte tog d5
Löjligt.
Antingen ljuger din chef för dig - eller så borde denne allvarligt fundera på hur hen kör bil ??? Att få en medelförbrukning på över 60/26 = 2.3 l/mil... dessutom då större delen är ganska smal 70-80-90 väg...:roll:

/M
av Nordan
mattiasv60 skrev:
wetterstrom skrev:chefen har en cc t6 och den är fan inte snål, klara inte änns göteborg -karlstad utan att behöva tanka han ångrar att han inte tog d5
Löjligt.
Antingen ljuger din chef för dig - eller så borde denne allvarligt fundera på hur hen kör bil ??? Att få en medelförbrukning på över 60/26 = 2.3 l/mil... dessutom då större delen är ganska smal 70-80-90 väg...:roll:

/M
Chefen hade nog inte full tank när hen startade resan...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
mattiasv60 skrev:
Löjligt.

/M
Skulle lätt kunna få en sån att dra över 2l milen. Var iväg men en bekant i veckan i hans bmw 278hk. Åkte Gävle till svall i raketfart. Enligt färddatorn drog bilen 1, 99 milen. Det var nattetid och noll trafik. Och det på en bil som väger 1500kg så att få en 2t tung kärra att dra 2l milen el mer är ingen konst.
av wetterstrom
nä visst vet inte vad förutsättningarna va men man fick ju uppfattningarna att det var istortsätt full tank när han lämna men kanske legat i 130 + med så gör ju skillnad , läste nu att tanken är på 71 liter så då måste han fan pressat den,trodde den hade samma som v90 på bara 50 nått men kanske är olika beroende på motor
av troubleshooter
Derank, du verkar var expert på att få motorer att visa sig från sin värsta sida när det gäller förbrukning, jag lider med dig :roll: :lol:

Har nu kört runt 175 mil med V90CC D5, och snittar på 0, 71 mätt vid pump , inte riktigt vad Volvo påstår men ungerfär samma som
min XC60 D5 AWD, med manuell låda, med det i åtanke är jag nöjd med förbrukningen.
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]