- lör 22 apr 2017, 17:10
Jag har en T5, det är en trevlig motor så tillvida att den är relativt tyst. Motorn känns ganska orkeslös när man väl vill gasa. Förbrukningen ligger i snitt på 0,93 ungefär efter 470 mil. Då kör jag lugnt - det går ju inte att köra på annat sätt med bilen.
Tanken är ju snålt tilltagen så man får ju tanka stup i ett, vilket stör mig. Skall vi åka på långsemester lär vi åka vår andra bil istället för denna - så man sitter bättre och framförallt slipper tanka i ett..
Lite bättre borde väl Volvo kunna bygga motorer, det finns ju motorer som är både vassare och snålare, eller liknande förbrukning men mer effekt.
D3 som jag körde i veckan för att prova andra stolar hade ett snitt på 0,63. Min gamla D5:a slickade i sig 0,82 så den var inte heller i närheten av de siffror som Volvo angivit. Hade under 11 månader en A6 med 3,0 TDI, den bilen gick bra, ordentligt med effekt och drack aldrig mer än 0,72. Man ställer sig ju frågan om Volvo kanske skulle gå en kurs i hur man bygger effektiva motorer, nej jad jämför inte 3,0 tdi med T5, snarade med min gamla D5 - förbrukning och effekt..
Att Volvo i övrigt kopierat Audi Allroad när dom byggde V90CC kan ju en blind höna se, stolar, sittställning är ju kopia av Allroad - men inte effektiviteten i motorerna..