Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
Tjena!

Börjar bli dags att montera extraljus på min V70. Har bollat lite fram och tillbaka nu i ca 1 månad vilken lösning som blir bäst. Vill egentligen köpa originalsatsen ifrån Volvo men med montering på verkstad kostar det närmare 5000kr för bara fästet och elsatsen, sen tillkommer själva monteringen av extraljusen så det ger jag troligtvis upp. Så istället blir det nog ett vanligt regplåtsfäste och en XBB Lightswitch (då slipper man dessutom skarva i bilens originalkablage). Får en XBB ifrån en kompis gratis så tänkte att jag kan ju ge det ett försök. Men det jag undrar lite över är monteringen av regplåtsfästet, tänkte popnita fast det i plasten med 4 popnitar. Så behöver borra 4 små hål, är det någon som har koll på om det går något kablage innanför plasten bakom regplåten?

Sen mottages gärna tips på vart jag kan fästa mina ballaster till xenonkonverteringen på bästa ställe, har funderat på att lägga dom innanför grillen men vet inte om dom kan påverka airbagsensorerna? Hade dom innanför grillen i min gamla Saab 9-5 från början och då lös mätarhuset upp som en julgran, det var både abs och airbaglampan som tände sig men försvann när jag flyttade ballasterna till vänster respektive höger framskärm. Problemet med den lösningen var bara att jag fick använda förlängningskablage och det är ju inte rekommenderat när man har xenonkonvertering, kortast möjliga kablage mellan ballast -> lampa är ju att föredra.
daekol skrev:Tjena!

Börjar bli dags att montera extraljus på min V70. Har bollat lite fram och tillbaka nu i ca 1 månad vilken lösning som blir bäst. Vill egentligen köpa originalsatsen ifrån Volvo men med montering på verkstad kostar det närmare 5000kr för bara fästet och elsatsen, sen tillkommer själva monteringen av extraljusen så det ger jag troligtvis upp. Så istället blir det nog ett vanligt regplåtsfäste och en XBB Lightswitch (då slipper man dessutom skarva i bilens originalkablage). Får en XBB ifrån en kompis gratis så tänkte att jag kan ju ge det ett försök. Men det jag undrar lite över är monteringen av regplåtsfästet, tänkte popnita fast det i plasten med 4 popnitar. Så behöver borra 4 små hål, är det någon som har koll på om det går något kablage innanför plasten bakom regplåten?

Sen mottages gärna tips på vart jag kan fästa mina ballaster till xenonkonverteringen på bästa ställe, har funderat på att lägga dom innanför grillen men vet inte om dom kan påverka airbagsensorerna? Hade dom innanför grillen i min gamla Saab 9-5 från början och då lös mätarhuset upp som en julgran, det var både abs och airbaglampan som tände sig men försvann när jag flyttade ballasterna till vänster respektive höger framskärm. Problemet med den lösningen var bara att jag fick använda förlängningskablage och det är ju inte rekommenderat när man har xenonkonvertering, kortast möjliga kablage mellan ballast -> lampa är ju att föredra.
Dessa nitar har jag använt mig av på min V70 2010 för att fästa regplåtsfästet:

http://www.laitis.se/nitsats-extraljus- ... -h300.html

Ingen fara att borra i plasten. Inga kablar bakom den.

Stagat extraljusen med dessa stag:

http://www.laitis.se/extraljusstag-plat ... etall.html

Sitter hur stabilt som helst.

Har placerat mina ballastrar innanför grillen. Funkar alldeles utmärkt.
av daekol
Anledningen till att jag tänkte popnita var för att få något som håller emot bakom plasten. Men pratade med en polare som tyckte vi skulle sätta självborrande skruv. Det blev den lösningen. Kopplade in allting idag med gott resultat! Men jag insåg att jag hade nog behövt några extraljusstag trots att jag bara har små hella 200ff monterade. :/ Det är lite vingligt, sitter med 5 skruv in i plasten ändå. Kanske får köra min tänkta lösning framöver ändå med popnit så det är mothåll på baksidan och även montera stag. Självborrande skruv känns lite sådär då det säkert är enkelt att bara rycka loss alltihop. matte75 har du någon bild på hur du fäst dina stag? Är dom fästa in i grillen eller bygger dina extraljus upp såpass mycket så du kunde fästa dom i plasten ovanför grillen?

Är väldigt nöjd med funktionen från XBB iaf. :) Försökte justera ljusbilden någorlunda men det var inte så enkelt i starkt solsken mot en ljus trävägg, så lite småjusteringar ikväll lär hända!

Ballasterna fanns det ju gott om plats för bakom grillen upptäckte jag när jag tog loss den. Hittade dock ingen bra lösning för att fästa dom så satte stripes under dom rektangulära hålen och sen runtom ballasten. Inte det mest optimala kanske då stripes har en tendens till att torka sönder med tiden men då jag inte riktigt är säker på att jag kommer behålla just detta xenonkittet med stora ballaster så lär jag göra något åt det framöver.

Här är bild på mitt resultat iaf: http://fuskbugg.se/file/rG8UVN/IMG_0799c.jpg
daekol skrev:Anledningen till att jag tänkte popnita var för att få något som håller emot bakom plasten. Men pratade med en polare som tyckte vi skulle sätta självborrande skruv. Det blev den lösningen. Kopplade in allting idag med gott resultat! Men jag insåg att jag hade nog behövt några extraljusstag trots att jag bara har små hella 200ff monterade. :/ Det är lite vingligt, sitter med 5 skruv in i plasten ändå. Kanske får köra min tänkta lösning framöver ändå med popnit så det är mothåll på baksidan och även montera stag. Självborrande skruv känns lite sådär då det säkert är enkelt att bara rycka loss alltihop. matte75 har du någon bild på hur du fäst dina stag? Är dom fästa in i grillen eller bygger dina extraljus upp såpass mycket så du kunde fästa dom i plasten ovanför grillen?

Är väldigt nöjd med funktionen från XBB iaf. :) Försökte justera ljusbilden någorlunda men det var inte så enkelt i starkt solsken mot en ljus trävägg, så lite småjusteringar ikväll lär hända!

Ballasterna fanns det ju gott om plats för bakom grillen upptäckte jag när jag tog loss den. Hittade dock ingen bra lösning för att fästa dom så satte stripes under dom rektangulära hålen och sen runtom ballasten. Inte det mest optimala kanske då stripes har en tendens till att torka sönder med tiden men då jag inte riktigt är säker på att jag kommer behålla just detta xenonkittet med stora ballaster så lär jag göra något åt det framöver.

Här är bild på mitt resultat iaf: http://fuskbugg.se/file/rG8UVN/IMG_0799c.jpg
Har 3 stycken NBB Alpha 225 och stagen är fästa i grillen. Har tyvärr ingen bild på det. Fixar du stag så blir det stabilt.
Filter i Aisin tf-71sc?

Har en D3 VEA 2017 med Aisin tf-71sc. Har läs[…]

Tack den har jag. Men behöver veta vilka stif[…]

Re: Motorbyte

söker efter ett motorblock till B4164T2 eller[…]

Blinkande ljus

Gomidda alla. I mode när jag körde iv&a[…]