Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
1. 264 GLE-77 är något av en drömbil! Ljusblåmet, mörkblå plysch. Första årsmodellen som GLE. Massor av utrustning blev standard: AC, 4xelhissar, elspeglar, GL -76 hade inte det... men centrallås har den väl inte? Tror inte Volvo hade det förrän 1980
2. Man kan visst köra snabbt till vardags, man står ju inte alltid i köer..
Användarvisningsbild
av Robbi
perhall skrev:1. 264 GLE-77 är något av en drömbil! Ljusblåmet, mörkblå plysch. Första årsmodellen som GLE. Massor av utrustning blev standard: AC, 4xelhissar, elspeglar, GL -76 hade inte det... men centrallås har den väl inte? Tror inte Volvo hade det förrän 1980
2. Man kan visst köra snabbt till vardags, man står ju inte alltid i köer..
Lustig historia hur den kom till, jag och brorsan gav oss ut på resa med Inlandsbanan för några år sedan. I Mora stod den till salu för 18.000:- och i mint. Vi skramlade pengar och köpte den ihop och körde hem. Nu står den hos min bror på landet och vi ger oss ut ibland på söndagar och kör. V6:an är inte den starkaste men tillräcklig för att mullra skönt och sticka iväg som ett spjut. Vi har egentligen endast bytt olja på den och renoverat AC. Det är skinnklädsel, AC, ljusblå metalic, el- och fönsterhissar, BO stereo med subbas (ja den är inte original men kassettspelare som vi kör våra gamla blandtape i) och en riktigt schysst komfort. Jo, 14 tums aluminiumfälgar som jag tror är original? Tresteg automatlåda och jag tror ca 140 hästar?
av hagerstrom
Testkört en D3 auto, den är relativt pigg i stadsmiljö och upp till ca 110. Sedan blir det tyngre och över 140 är det en ren pina. Så med andra ord funkar det helt ok i vardagsmiljö.
av perhall
Låter ändå som ett enormt lyft jfr m V70 DRIVe, den funkade inte i stan, möjligen på landsväg (Öland/Gotland utan trafik), inte på motorväg... en del drar till och med husvagn med en sån..
av AndS
Är det inte så att man väljer motorstyrka utifrån vad man behöver och är nöjd med, inget behöver vara fel bara för att jag har mitt krav på vad som är rätt. :wink: Kör man 90% i stadsområde och frekvent sittande i bilköer behöver man inte så mycket effekt.
Däremot så rullar det väldiga många bilar med motorstyrka som ägaren aldrig använder och har betalat dyrt för, än de med svagare motor och som nyttjar effekten till en lägre kostnad. Troligtvis till en högre bränslekostnad.
För mig är 0-100 km/h totalt ointressant, men kör en del med släp och ofta på landsväg så här är vårt behov att den orkar. Så runt 200hk vill jag ha i en så pass tung bil som V90CC. Vår tidigare V70 2.4D blev betydligt smidigare på landsväg med Polestaruppdatering än de 163hk som var original.
av perhall
AndS skrev:Är det inte så att man väljer motorstyrka utifrån vad man behöver och är nöjd med, inget behöver vara fel bara för att jag har mitt krav på vad som är rätt. :wink: Kör man 90% i stadsområde och frekvent sittande i bilköer behöver man inte så mycket effekt.
Däremot så rullar det väldiga många bilar med motorstyrka som ägaren aldrig använder och har betalat dyrt för, än de med svagare motor och som nyttjar effekten till en lägre kostnad. Troligtvis till en högre bränslekostnad.
För mig är 0-100 km/h totalt ointressant, men kör en del med släp och ofta på landsväg så här är vårt behov att den orkar. Så runt 200hk vill jag ha i en så pass tung bil som V90CC. Vår tidigare V70 2.4D blev betydligt smidigare på landsväg med Polestaruppdatering än de 163hk som var original.
Håller helt med dig, men den stora skillnaden som borde vara intressant för alla är att en V90 D3 (FWD eller AWD) har god körbarhet men är trög över 110, en V70II DRIVe, eller för den delen en Audi A3 1,9TDIe eller A6 2,0TDIe (förra generationen, båda) har mycket dålig körbarhet. Alldeles för hög utväxling på högsta växeln (särskilt AUdi-exemplen), klumpig koppling, dåligt vrid på låga varv, smalt register med ok vrid. Exempel var när man skulle byta fil och körde ca 30 på 3:an i en DRIVe, det hände verkligen ingenting och bilen bakom fick bromsa kraftigt eftersom man inte hann växla ner innan man insåg att bilen är extremt slö under 1500r/m. Så ok, man kanske vänjer sig men ändå är det problematiskt...
av Malmstroem
Om man tror att accelerationen blir bra i 30 på trean i en DrivE så kanske det är bättre att skaffa automatlåda som väljer rätt växel...

Jag kör en A6 Allroad -16, som är relativt kvick. Jag har ändå inga problem med V70 DrivE i stadstrafik. Det är bara att acceptera att man får planera sina filbyten lite bättre. Och att man måste använda rätt växel.

Där jag har problem med DrivE är omkörningar på 90-väg. Där är den plågsamt långsam. Håller man sig bara ifrån sådana omkörningar fungerar den -- i alla fall för mig.
av Primus
Jag funderar på hur ofta jag måste "köra om" någon där det krävs att man går ut i mötande körbana. Helt seriöst så tror jag att jag inte kommer över 1% av mina mil där vägen är sådan. I princip alla mina mil körs idag i städer eller på vägar med minst 3 filer. 2-1 eller 2-2 vägar. Undrar om inte väldigt många har det så? Eller är jag för storstadsblind nu?

Min poäng är att om jag jämför med min ungdom så har vägar där man låg bakom någon och spanade efter ett tillfälle att köra om i stort sätt helt byggts om från två filer(en åt varje håll) till 3 eller fyra filer. Därmed har det blivit betydligt enklare att välja en motorsvag bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Larmsystem

Ok,Tack för hjälpen,men varningen har in[…]

köpa en Volvo S / V60

Vill du ha en ovanlig modell som inte såldes[…]

Byta damask på inre drivknut