Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NorskT8
phantomblot skrev: En tur på 55 mil er jo 95% bensin/diesel, og jeg tror ikke re-gen klarer veie opp for 250kg ekstra vekt opp alle bakker?
Det tror jeg. Kjørte 1100 km med T8en denne uka, 7 personer og bagasje i bilen (absolutt fullastet). Snittforbruk 6,9 l/100 km, snitthastighet 84 km/t. Jeg har ingen tro på at dette hadde vært mulig med den lettere T6.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av carport17
Lånade en XC90 T8 i helgen. Körde enligt följande:
Fulladdat - ca 10 mil - fulladdat - ca 10 mil - halvladdat - ca 6 km - fulladdat - ca 13 mil
Total körsträcka: 23,8 mil. Fulltankad vid start. Tankade på 9,5 l vid avslut. Bensinförbrukning vid pumpen: 0,4 l/mil.
Tankar om detta:
Finns naturligtvis ingen objektiv uppgift om vad en sån här bil ska dra: ytterst handlar det om tillgång till/intresse för att plugga in elsladden. Jag körde i hybridläget, mest landsväg- och motorväg lite stadstrafik, flöt med trafiken i pilotassist i laglig fart (känns som man kryper fram när man ligger i 110 - komforten är fantastisk!). Busgasade i stort sett bara 4-5 ggr totalt. Att det blev så lite som 0,4 l/mil var faktiskt lite förvånande. Att döma av andras vittnesmål trodde jag att det skulle bli lite mer. För min del innebar helgen en totalt sett atypisk körning: till allra största del kommer jag köra en väsentligt större andel korta sträckor på max 1-2 mil. Valet av T8 känns därmed mkt intressant. :D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]