Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oskarirollan
hej helt ny här så ni får ursäkta ifall de blir nåt fel då ja inte är van vid teknik :shock:
problemet började med att det står "motorsystem servis erfodras" och den håller på att blinka o ha sig fram o tebak som om det vore glapp i den.
men hade den på felsökning idag och nu kommer det största problemet då det inte går att kommunicera med bilen nästan alls,
dock går det att få fram felkoderna på gammaldags vis på just motor endast men inget annat går det att få kontakt med :shock:
någon som varit med om samma el liknande ? väldigt tacksam för hjälp :D
av MickeM
"Kontakt med endast motor"?
Vaddå gammeldags vis för felkoder?
Blinkdiod funkar inte på V70N.

Vad läses det med exakt?
Måste vara Volvoanpassad OBDläsare för annat än motor.
av oskarirollan
ja altså han har en riktig läsare då han har verkstad som han ska kunna prata med bilens alla olika system med, tror det är samma program o så som de har på volvo verkstad.
Gammaldags menar ja att han går utanför bilens nät eller vad ja ska säga och kollar endast motorns felkoder t.ex på samma sätt som en äldre v70 90 tal.
av MickeM
oskarirollan skrev:ja altså han har en riktig läsare då han har verkstad som han ska kunna prata med bilens alla olika system med, tror det är samma program o så som de har på volvo verkstad.
Gammaldags menar ja att han går utanför bilens nät eller vad ja ska säga och kollar endast motorns felkoder t.ex på samma sätt som en äldre v70 90 tal.
Går bilen alls?
Fungerar allt?
Är det endast en varning i färddatorn, som är symptomet?

Det låter som en rejäl can-bus störning. Alt kass CEM, som är "navet" i can-nätet.
(Det finns CAN kunnigare personer här än mig, som gärna får flika in.)

Vad har du för motor, årsmodell och ev extrautrustning? Särskilt ej orginal.

Stora skillnader i elektroniken före och efter 2004 bla......

Hur i hela Gesunda får hen fram felkoder på "gamaldags vis". Det undrar jag mest.
Jag är tämligen säker på att med tryckknapp och blinkdiod a'la 850's och tidiga S/V70 med Fenix-system inte funkar alls på dessa.
Men.....

Har den gjorts strömlös några minuter, så alla can-modulerna får "starta om"?
Låter oseriöst, men faktum är att det funkar ibland.

Tidiga kombiinstrument (DIM) "ballar ur" ibland av dåliga lödningar, med de konstigaste fenomen. Nästan individuellt.
Men slå ut Can-bus har jag inte hört förut, men....
av oskarirollan
Japp bilen går som vanligt och allt fungerar utom larm och fjärrdosorna.
Ja endast varnig i lilla rutan kommer upp av o till att motorservice erfodras.

Motor: d5. Årsmodell: sen 2002. Extra utrustning tror ja bara är gps som
Ja inte vet hur den fungerar och har ingen originalsterio.

Vet inte riktigt hur han gjorde men han gick förbi can systemet i datorn och fick fram endast felkoder på motorn.
När han ska koppla upp datorn till can försöker den ansluta men sedan stoppa pga att den ej får kontakt
Med datorn i bilen, :x
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]