Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
tebra64 skrev:Jeg har hatt min v90cc (D4 med luftfjæring bak) et par uker nå, og kjørt kun en kort runde med campingvogn hittil. Min erfaring er slik: -krokhøyden er for høy! Jeg har målt 48-49cm midt i kulen.. Volvo bruker sikkert samme krok som standard V90, som betyr +6cm på CC! Vogna tar i bakken ved ujevnt terreng / fartsdumper. Det betyr at jeg må kjøre forsiktig når vegen er ujevn... Denne vogna har totallengde 8,66m (Hobby 650 premium).

V90cc er for øvrig en bedre trekkvogn i forhold til min tidligere xc70, først og fremst pga en mye bedre automatbox :D
Ja, lådan i XC70 inte så kul även om den blev bättre programmerad med åren. Det här låter ju inte bra... hur var det med V70/XC70? Samma krok väl? Skiljer väl också ca 6 cm
av sorsj
Det vi reagerat på i ViB-artikeln är att den är allmän mystisk. Bakåtlutande släp är inte snyggt (kan i extremfall också göra att ett långt släp slår i baktill), men det kan inte vara orsaken till slingrighet. Mystiskt då om Volvo gått till så extrem åtgärd att de erbjudit återgång av köpet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
tebra64 skrev:Jeg har hatt min v90cc (D4 med luftfjæring bak) et par uker nå, og kjørt kun en kort runde med campingvogn hittil. Min erfaring er slik: -krokhøyden er for høy! Jeg har målt 48-49cm midt i kulen.. Volvo bruker sikkert samme krok som standard V90, som betyr +6cm på CC! Vogna tar i bakken ved ujevnt terreng / fartsdumper.
Intressant att V90 CC är 6 cm lägre än XC70 men kroken är nästan 5 Cm högre än på XC70 (Om jag jämför med min)

Men det är kanske Railsen som gör det.
av rrc54135
Nu pratas det ju även om V90 CC i denna kategori så jag fyller på. Förstår inte problemet då min ligger rakt o snyggt med husvagn efter...
Var ute med husvagnen i påsk. Blev en blandning med fin o torr E4, smala krogiga smålandsvägar och branta grusvägar med snö.
Är väldigt imponerad av V90 CC som dragbil.
Går väldigt stabilt på vägen och inga problem på branta smala grusvägar i offroad-läge :-)-)
Ca 65 mil och ett snitt på 0,94 i förbrukning med 1700 kilo husvagn efter.
Helt enkelt en mycket trevlig upplevelse trots snö och terrängkörning med husvagn utan att det tar i längst bak...
av brynascalle
volvokhaled skrev:Är tydligen fel på nivåregleringen på XC90n i ViB artikel enl ägaren som kommenterat en artikel på FB.
Hej
Har du en länk till den kommentaren?
Har försökt hitta den men inte lyckats.

Tack

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av volvokhaled
brynascalle skrev:
volvokhaled skrev:Är tydligen fel på nivåregleringen på XC90n i ViB artikel enl ägaren som kommenterat en artikel på FB.
Hej
Har du en länk till den kommentaren?
Har försökt hitta den men inte lyckats.

Tack

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9