Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hockeynillle
#1167473
Helt ny Volvoägare efter massa BMW och Audi.
Föll för T8:an då jag tyckte att den hade en bra drivlina och var bekväm och rymlig.

Har nu haft min i ett par månader och kört ca. 500 mil i den men har haft lite problem av olika slag med den. Några är lösta av programuppdatering men några återstår.

Headup-display, tappar höjdinställning då och då samt ljusstyrka.
Skrammel långt bak i bilen, troligtvis av den nedfällda tredje stolsraden.
Men det som är mest irriterande just nu är växlingen mellan batteri och fossildrift. Blir inte klok på hur det ska fungera.

Som idag, åker en kortare resa som ska klaras av på enbart batteridrift. Bilen växlar över efter en kort stund efter start till bensindrift. Bilen har stått på förkondionering och är varm. Ute är det ca. 3 grader varmt. Jag växlar till PURE-läge men bilen vill inte gå över till batteri. Efter ett tag hoppar bilen över till batteri och går på den under en stund och går sedan igen över på bensin. Och sådär håller det på. Inte ens när jag står helt still går bilen över till batteri..
Lite senare är det 11 grader varmt och bilen beter sig lika dant.

Den enda logiska förklaringen som är formidabelt korkad om den stämmer är att när det händer är att det är under en kvarts tank kvar i bränsletanken och att då inte hjälpvärmaren startar och därför går bensinmotorn igång..

Erfarenheter eller förklaringar tas gärna emot. :)
av superluxus
#1167504
Jeg har også XC90 T8 MY17. Fikk min i midten av mars.

Bruker ofte forkondisjonering og har ingen problemer med å kjøre på batteri i PURE så lenge du holder deg innenfor gasspådrag for PURE. Elmotoren er jo ikke veldig kraftig, så ved litt kraftigere akselerasjon kobles motoren inn. Når den først har startet går motoren en liten stund (ett par minutter) før bilen går tilbake til ren elektrisk drift hvis motoren er "kald".

Spiller det noen rolle hvilken hastighet kjører du i når du opplever dette?

HUD fikser du ved et trykk på seteminne knappen hvor dine innstillinger er lagret. Håper det løses i en fremtidig softwareoppdatering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av Jacobsson
#1167506
Hur mycket kräm har du i batteriet? Du har delvis denna info som staplar men också i siffror.
Är det slut på kräm kommer den växla beroende på hastighet, är det mycket dvs typ kvarts laddning ska den gå på el om du är i pure. Men sen dom föregående talare säger beror det på accelerationen, är den kraftig kör den på bensin.
av lirche
#1167637
Hade ven jag provlem med oljud från bakre delen av bilen visade sig vara bäleslåsen som slog mot varandra, åkte in till Volvo som fixade problemet genom att placera mjukt kardborre mellan dessa. Efter det slutade det låta.
av Hockeynillle
#1167647
Det är inte under acceleration utan under helt vanlig drift i lägre hastigheter och inom "batteriläge" som den växlar till bensinmotorn. Jag hade i stort sett full laddning och med 32 km kvar i batteriet.
Testade på skoj att slå av luftkonditioneringen i morse för att testa min hypotes att bensinmotorn startar för att värma kupén. Det visade sig stämma och med fläktarna avslagna gick den enbart på el. Jag har 70km kvar i räckvidd på bensin och det tycks vara under nivån då bränslevärmaren startar.

Tycker att den kalibreringen är mycket konstig då bensinmotorn drar mer än vad bränslevärmaren gör för att värma kupén.

//Niklas
av Jacobsson
#1167652
Ja det verkar konstigt.
Så beter sig inte min.
av Pekå
#1167749
Min har inte heller betett sig så. Ligger en kloss på mot bromsskivan? Jag skulle kunna tänka mig att bensinmotorn kopplas in om det blir för mycket motstånd. I vilket fall så låter det som ett lätt problem för verkstan att sätta sig in i .Jämfört med problem som bara kommer ibland.
Användarvisningsbild
av NorskT8
#1167769
Jeg tror at du har funnet svaret selv. Fyll bensin sånn at prekondisjoneringen igjen virker så er problemet løst.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av Hockeynillle
#1168257
NorskT8 skrev:Jeg tror at du har funnet svaret selv. Fyll bensin sånn at prekondisjoneringen igjen virker så er problemet løst.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, jag vet inte.

I morse, 3 grader varmt ute. Fulltankad, fullladdad, förkondionerad. Hoppar in och lägger i backen, motorn startar... ??:-/
Headup-displayen ur siktfältet och bakbromsarna gnisslar. Kanske ska återgå till BMW igen.... :???:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1168263
Bilen gör lite som den vill med med el/bensindriften. Ibland startar bensinmotorn utan någon anledning, men givetvis finns det en anledning. Enklaste är väl att se på verkstan om något är galet (felkoder osv) och iallafall uppdatera mjukvarorna i bilen.

Gnisslande bromsar har jag också, dock inte alltid. Dom kommer bytas på nästa besök till verkstan.

Ang. HUD så gäller det att du sparar den på stolsinställningen, annars kommer den fortsätta vara ur siktfältet. Så ställ in den som du vill och tryck M och en siffra på dörrsidan så sparas det i stolsminnet.
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]