Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en V70II 2.5FT -10 och skulle vilja sänka den lite, tycker bilarna med tillvalet lågtsportchassi är lagom. Går det att skaffa orginalfjädrar till en med lågt sportchassi och montera på min och få den lika låg, sånna fall vilka fjädrar?
Jag har INTE nivåreglering på min bil, är det standard på lågt sportchassi? Skiljer fjädrarna sånna fall?

Jag vet att det skiljer mer än bara fjädrarna på lågt sportchassi, men vill bara få den lika låg!

Är detta möjligt? :)
Generellt gäller att bilar med sportchassi inte haft nivåreglering som standard. Men det är tänkbart att det varit standard under någon viss period.

Generellt gäller också att det är fullt möjligt att byta till sportchassi. Men exakt vad som behöver bytas för att allt skall bli rätt är inte helt enkelt att fastställa. Vad har du för chassinummer på bilen (sex sista siffrorna i VIN-koden) och vilken växellåda har du? Vilka delar det handlar beror i vissa fall på det.
Hej. Ny på forumet.. fattar inte hur jag gör ett eget inlägg.. Så jag kapar lite här. Ber om ursäkt för det!
Jag kan inte hitta någonstans där det står klart och tydligt hur man ser om det är nivåreglering eller inte.
Jag har en Volvo V70 D3 -11 med momentumpaket. Skall montera dragkrok och då måste jag veta detta eftersom att
det finns en med och en för utan nivåreglering. Bak på bilen så sitter det en smalare stötdämpare innanför däcket
och sedan lite längre in så sitter det en grövre dämpare med fjäder. Tacksam för svar :)
Bilar med nivåreglering brukar ha en gummibälg på stötdämparen (nivåregleringen sitter inbyggd i dämparen).

När du går till forumets startsida finns det en knapp märkt NY TRÅD uppe till vänster, precis ovanför översta inlägget.
Vahlgren skrev:Hej. Ny på forumet.. fattar inte hur jag gör ett eget inlägg.. Så jag kapar lite här. Ber om ursäkt för det!
Jag kan inte hitta någonstans där det står klart och tydligt hur man ser om det är nivåreglering eller inte.
Jag har en Volvo V70 D3 -11 med momentumpaket. Skall montera dragkrok och då måste jag veta detta eftersom att
det finns en med och en för utan nivåreglering. Bak på bilen så sitter det en smalare stötdämpare innanför däcket
och sedan lite längre in så sitter det en grövre dämpare med fjäder. Tacksam för svar :)
Stämmer som apersson850 säger. Bild på stötdämpare för nivåreglering finns här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a#p1159545

Det som sitter innanför fjädern är ingen stötdämpare i vanlig mening utan ett bumpgummi som används bara när fjädringen bottnar ur.

Hade likadant problem på vår 2010 2.4 […]

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]