Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Upptäckte idag att det har blivit ett ordentligt stenskott bakom framhjulet på förarsidan. Troligtvis hände det på E4:an under helgen när en Mercedes gjorde en väldigt snabb och snäv omkörning (kan inte ha varit mer än 20cm mellan bilarna), annars har jag inte märkt av något stenskott. :-(O)

Längden där lacken är helt borta är ca 5mm, hela området där lacken är skadad är nog över 1 cm.
IMG_4785_c.jpg
Bild 1
IMG_4785_c.jpg (313.05 KiB) Visad 11396 gånger
IMG_4787_c.jpg
Bild 2
IMG_4787_c.jpg (157.29 KiB) Visad 11390 gånger
Vilka alternativ finns det för att åtgärda detta? Jag försökte själv en gång att laga en lackskada på en gammal Clio, det blev dels väldigt fult och där var skadan bara 1-2mm så det känns inte som ett alternativ att fixa det här själv.

Är det endast skadeverkstaden som kan fixa sånt här, eller kan firmor som gör utvändig rekond (t.ex. Ditec) också laga den här typen av lackskador?

Anledningen till att jag drar mig för att lämna in på skadeverkstaden är för att jag hade in bilen på min lokala Volvo-skadeverkstad innan jul för en parkeringsskada (plåt och lack) och jag är inte nöjd med hur det hanterades och deras dåliga kommunikation. Tyckte även kostnaden på över 8.000 kr (utan försäkring) var lite väl mycket.
I mina ögon ser skadan på bild 1 betydligt äldre ut än några dagar, dessutom tycker jag kunna ana rost under lacken kring skadan.

Åtgärda själv blir aldrig bra. Föreslår s k "spotrepair", men då får du göra grundarbetet själv i form av sanering, spackling och slipning. Gubbarna som utför spotrepair-lackering brukar sällan göra annat än lackera.
Ja, det är såklart möjligt att det är äldre. Senast jag synade bilen ordentligt var efter jul och då fanns det inte där. Oavsett gjorde föraren i Mercedesen en idiotisk omkörningen nu i helgen. :wink:

Något arbete själv vill jag nog undvika helt och hållet, min kunskap finns på andra områden.

Suck, alla dessa stenskott. Det här är första gången på lacken som det har gått igenom så pass att det måste åtgärdas, men bilen ser ut som en schweizerost av alla ytliga stenskott den har fått. Detta på 5 år. Idag håller säkert inte en bil 20 år, men om den gjorde det skulle det nog vara mer stenskott än lack kvar på bilen så ofta som det sker nu för tiden.
Om du får så många stenskott som du beskriver, så låter det som att du ligger för nära framförvarande bilar. Stenarna som dessa bilar slungar upp "hänger" bara i luften en kort stund innan de faller ner till marken. Försök hålla lite längre lucka, så mår din lack bättre.
least skrev:Om du får så många stenskott som du beskriver, så låter det som att du ligger för nära framförvarande bilar. Stenarna som dessa bilar slungar upp "hänger" bara i luften en kort stund innan de faller ner till marken. Försök hålla lite längre lucka, så mår din lack bättre.
Nja, att det skulle vara att jag ligger för nära köper jag inte.

Nästan alla stenskott som jag fått har skett samtidigt som en annan bil gör en omkörning, svänger in snävt efter en omkörning eller vid möte på en tvåfältsväg. Det kanske är en slump att det alltid händer samtidigt, men jag kan faktist inte komma ihåg att jag har fått ett stenskott när jag legat bakom en ensam bil på landsväg utan att en annan bil gör en omkörning eller passerar mig i motsatt färdriktning.

Att 90% av alla stenskott är placerade mellan klockan 10 och 12 på bilen får mig också att tvivla att det är bilen framför som slungar iväg majoriteten av stenarna som träffar bilen.
Är man väldigt kräsen på resultatet är det bara spotrepair som gäller. Alla jag har pratat med som gör spotrepair gör allt underjobb också, d.v.s. kunden lämnar bilen som den är och hämtar den färdig.

Jag har gjort en spotrepair på en tidigare bil. Jag vill minnas att priset var 2.700 kr för en liten skada cirka 3x3 cm (cirka 5 år sedan) och resultatet blev kliniskt perfekt, helt omöjligt att se lagning oavsett ljus.

Det är inte så att du har en V70 av f[…]

Om du har en batteriladdare och en multimeter (vil[…]

Har ju bara AUX inte USB...

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]