Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bra agerat Jacobsson! Nu har du förmånen att kunna betrakta det hela som en praktisk olägenhet eftersom det bara blev materiella skador.

Hur reagerade bilen innan? Blinkade det i headupen? Försökte bilen sig på något innan du ingrep?

Var detta i Sthlm?
Ja precis, jag kände hur alla hjulen arbetade för att få fäste, fortsatte gasa och syra undan så där lagom.
Det var i stockholm, när det blir halt här blir det riktigt jäkla halt, och det kan vara på en kort sträcka eller lång och precis var som helst på tidiga mornar..

Bilen varnade med en stor blinkande bil (röd på vit bakgrund) och sen tror jag mig uppfatta fler olika ljud, lite som ett disco..
Utöver att antisladd, bältesåtspänning och att bromsen vek sig tror jag inte att bilen gjorde något, men det vet jag inte säkert, det var mycket som hände på kort tid...

Ja precis, skönt med bara materiella skador.
Sen som en ren bonus hände detta ett stenkast från hemmet. Min yngsta som fick första parkett när bärgaren hämtade bilen. så nu vet alla grannar, alla på förskolan och alla vänner att jag krockat med bilen... och det var coolt...
Jacobsson skrev:Så står bilen där... på Bilias plåtverkstad efter en morgon med glashalka...

När jag vid 6 tiden skulle till jobbet åker jag på en ovanligt halt vägparti, det går i ca 15kmh, ingen bil bakom och en skarp kurva framför. när jag kommer runt kurvan står två bilar med sidorna mot varandra dvs dom har glidit mot varandra så en sida på varje bil hade bucklat varandra. jag försöker få stopp men det var omöjligt, gled bara rakt mot bilarna där jag även ser att den ena bilen med sidan mot min haren bilbarnstol med vad det ser ut som ett barn i..
utslag åt vänster och trampa till med fyrhjulsdriften fick tillslut bilen att ta ett mindre träd istället för bilarna.
När jag körde in i trädet med höger framskärm känner jag hur bältet dras åt, pedalen sjunker ner i golvet och bilen stannar.

Det gick med andra ord oförskämt bra!
När jag sedan väntar in bärgaren får jag se 3 bilar krocka, 4 cyklister välta och 2 gående göra en praktvurpa.
Inte heller bärgaren lyckades få stopp på sitt monster till bil. händelserik morgon, saknar bilen redan..

Jag är i alla fall väldigt nöjd med hur bilen hanterade situationen och hur relativt enkelt det kändes för mig att undvika större skador är det rent materiella. tycker inte heller att det blev så stora skador på min bil.
Tur att det gick bra i oturen.
Ja, och idag får jag en V90 som lånebil tills min är klar.
Vet inte vad det blir för motor men det ska bli kul. Jag hoppas på att få en D3 skulle vara roligt att testa hur den känns.
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]