Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maranander
150 mil fjällen fram och tillbaka. Fullastad XC90 D5 med dubbdäck, ej takbox. Hastighetsgräns +0-20 km/h.

0,67 l/mil enl färddator, 0,69 i verkligheten, måste erkänna att jag är djupt imponerad!

I övrigt är bilen oerhört stabil, komfortabel och säkerhetskänslan är oslagbar. Det måste väl vara detta som är premium!?
av maranander
sorsj skrev:De siffrorna har jag inte varit i närheten av. Hur långt har bilen gått?
3500 mil, Polestaroptimerad. Vad ligger du på?
av perhall
Skiljer oftast rätt lite mellan bilar av samma typ, effekt och vikt. Har läst massor tester av XC90 D5 mot t ex Q7 3,0TDI och X5 30d. Det skiljer sällan mer än 5% i förbrukning. Samma med V90 D5 mot konkurrenter. Det är nog din körstil snarare än att D5 skulle vara exceptionellt snål.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Konkurrenternas sexor som är mycket bättre än Volvos tråk diesel i XC90 har ju t.om varit snålare i flera tester i verklig körning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av perhall
simonhalmstad skrev:Konkurrenternas sexor som är mycket bättre än Volvos tråk diesel i XC90 har ju t.om varit snålare i flera tester i verklig körning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, det har de, men också lite törstigare ibland så summa summarum +/- 5%.

På tal om det så gjorde en tysk motortidning en genomgång av downsizing och kunde inte hitta något samband mellan antal cylindrar och förbrukning i SUV:ar vid samma effekt...
Användarvisningsbild
av Sleeper
Jag körde knappt 300 mil i påskhelgen med min D5. Mycket motorväg, skyltfart + ca 20km/h. Totalt genomsnitt 0,82.
av sorsj
D5 my 2017; har gått ca 400 mil. Har ännu inte varit under 0.78, räknat efter tankning. Blandat kort- och långkörning, blandat alla vägtyper 70-upp till 120-väg, så det känns som att det är en ganska representativ blandning. Undrar om det kommer att göra någon skillnad när den blivit ordentligt 'inkörd'.
Användarvisningsbild
av Derank
Inkörning g existerar inte längre. Jag har haft ett flertal nya bilar och de har dragit detsamma dag ett som när de avytrades
Tätningsmassa ventilkåpa

Loctite 510 är lite billigare

230fk går snålt

Yes spridarmotstånd bortplockad

O-ringar spridare 6-cyl 2,9

https://bjprace.se/bransle-system/spridardelar-och[…]

S40 2004

Går det att montera en i efterskott? Kablarn[…]