[/Du han före!
Var precis ute och fotade nu när barnen äntligen somnat. Ser likadant ut i V70
Moderator: Moderatorer
[/Slama skrev:Jag har i min MY12 fästöglor i skenfästena, manuella stolar iofs om det spelar roll. Konstigt om det skulle utgå vid elstolar. Både mina bilar har dessa öglor men har monterat de bakåtvända stolarna i andra bilar utan sådana öglor och tråcklat ner runt skenorna på bästa sätt.Du bör alltid se till att barnstolen är i kontakt med passagerarstolen för att ytterligare minimera rörelserna framåt vid eventuell krock så att kunna justera stolen är därmed att betrakta som uteslutet om du vill ha det riktig säkert.
Jag brukar tänka att infästningen för remmarna inte ska vara beroende på om man justerar framförvarande stolen i längsled något, därför försöker jag undvika själva stolen i möjligaste mån och sikta på under skenorna om utrymmet tillåter. Man kan ju dock behöva slå knut på sig själv för att kunna se något.
Xanthopteryx skrev:Du bör alltid se till att barnstolen är i kontakt med passagerarstolen för att ytterligare minimera rörelserna framåt vid eventuell krock så att kunna justera stolen är därmed att betrakta som uteslutet om du vill ha det riktig säkert. Jag satte fast stolen med bälte etc, sedan drog remmarna genom passagerarstolen, sedan sköt bak stolen så den kom i kontakt med barnstolen, sedan spände remmarna.Det är i och för sig sant att barnstolen skall vara monterad så att den ligger stabilt mot framstolens/framstolarnas ryggstöd. I alla fall gäller det den barnstol jag har. Men jag tycker nog ändå det är bättre att fästa remmarna i golvet än i stolen. Tror man minskar risken för diverse missöden i samband med justering av framstolarna på det sättet. Sedan får man naturligtvis se till att justera remmarna när man ändrar stolsinställning så att barnstolen fortfarande sitter som den skall.
Sitter som gjuten!
Exyzäta skrev:Isofix fästen kanske löser problemet?Det kan det göra om man har en stol avsedd för Isofixfästen. Den jag försöker montera tillhör inte den kategorin. Som jag fattat det är Isofixfästen vanligast på stolar avsedda för riktigt små barn. Den jag pular med är för barn upp till 25 kg och kan användas i både bakåtvänt och framåtvänt läge.

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]