Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är i färd med att montera bakåtvänd barnstol i baksätet på min V70 -15. Stolen är en Britax Two-Way och skall enligt stolsmanualen sättas fast med hjälp av säkerhetsbältet plus två särskilda fästremmar. Några fästben finns ej. När stolen monteras bakåtvänd i baksätet skall fästremmarna fästas i öglor på golvet framför baksätet, i öglor nedtill på framförvarande stol(ar) eller runt ryggstödsfästena på framförvarande stol(ar).

Några särskilda öglor på golvet har jag ännu inte lyckats hitta. Att fästa runt ryggstödsfästena på framförvarande stol(ar) funkar men jag är inte säker på att det är bästa varianten. När jag nu undersökte lite närmare hittade jag i bakkant av framstolarna (som i mitt fall är elmanövrerade på båda sidorna), ytterst och i underkant av sitsen, något som kan beskrivas som två korta runda "stångbitar", en på varje sida om sitsen, kanske 3-4 cm långa och ungefär lika mycket i diameter. "Stångbitarna" verkar rätt rejäla, är gjorda av metall och metallfärgade. Där kanske man också kan fästa remmarna. Men är det tänkt att de skall sitta där? Om inte var annars?

Att fästa runt ryggstödsfästena på framförvarande stolar funkar som sagt men det verkar lite olikt Volvo att inte ha tänkt på att ge remmarna någon särskild fästpunkt. Har förstås redan konsulterat "världens minst lästa bok" men till min förvåning hittar jag inget där om hur fästremmarna till en bakåtvänd barnstol i baksätet är tänkta att sitta. Hur har ni andra tänkt och gjort när det gäller detta?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Nej vad jag kan se går det inte att komma runt de fästskenorna med någon rem, i alla fall om man inte först lossar skenan. Men jag gör inte anspråk på att ha utrett det alternativet särskilt grundligt ännu.

Med tanke på att det handlar om en Volvo som dessutom råkar vara Sveriges vanligaste familjebil tycker jag så här långt mest det är lite underligt att det inte är uppenbart hur man idealt sett skall göra på just den här punkten. Hade väntat mig att hitta en massa pekande med hela handen utan några som helst problem men har så här långt gått bet trots ganska grundligt googlande.
Precis. Ibland går det att peta in remmarna under skenorna utan att ta loss bultarna, ibland måste man lossa bultarna.

Om du inte gillar den lösningen går det ofta att montera sådana här via bulten. Bild
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000016382/

Men har Volvo verkligen tagit bort fästena för barnstolsöglorna? De har ju suttit där som standard i 20 år säkert.
Tack för tipsen. Skall kolla upp fästskeneläget lite grundligare än jag hittills gjort. Facebookgruppen kan förstås också vara ett alternativ men jag tycker det vore märkligt om inte Sveriges största Volvoforum kunde ge mig bästa möjliga svar på denna fråga. :D

Men några fästöglor som uppenbart är gjorda för detta ändamål (eller för att fästa lastsäkringsband med fällt baksäte) har jag hittills inte hittat. Kanske beror det på att jag tittat för dåligt men då borde det ju i så fall finnas en eller annan här som kan tala om det. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har i min MY12 fästöglor i skenfästena, manuella stolar iofs om det spelar roll. Konstigt om det skulle utgå vid elstolar. Både mina bilar har dessa öglor men har monterat de bakåtvända stolarna i andra bilar utan sådana öglor och tråcklat ner runt skenorna på bästa sätt.

Jag brukar tänka att infästningen för remmarna inte ska vara beroende på om man justerar framförvarande stolen i längsled något, därför försöker jag undvika själva stolen i möjligaste mån och sikta på under skenorna om utrymmet tillåter. Man kan ju dock behöva slå knut på sig själv för att kunna se något.
Jag tror jag har sett bilder på någon Volvo som just har fästöglor i änden av stolsskenorna. Är det så på din? Och sitter öglan i så fall dold bakom plastkåpan längst bak på skenan? Har ännu inte ryckt bort någon sådan kåpa för att se hur det kan tänkas se ut därunder. Om det finns några öglor där är de i så fall lite konstigt placerade eftersom kåpan i sin tur är täckt av de löstagbara mattor som Volvo säljer. Alltså skulle remmarna lyfta/vika mattan i hörnen om man satte dem där.

Du har också helt rätt i att det är en fördel att fästa remmarna i golvet snarare än i stolen av bland annat det skäl du nämner.
Jag har en V70 MY15 med bilbarnstol höger bak. Jag har också iofs manuell passagerarstol fram (men elstyrd förarstol) men där finns fästöglor. De sitter förvånansvärt långt in på skenorna, så titta in ordentligt under stolen.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt til[…]

Blinkande ljus

Jag tackar. Felsökning fortsätter imporg[…]

Den stora annons-tråden

Har inte sett en Toyota 4Runner på läng[…]

@Lövet , Okey, får se vad firman visar[…]