Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
VolvoB20 skrev:175 i snitt från färjan till Munchen, hur fasiken slår du det på E4:an ?

Och 40 mil kan ju klaras av under 2 timmar om man ligger över 200 så man behöver inte köra en hel natt !

Men jag börjar nog lägga av mig, kör lugnare nuförtiden.
Det blir ju svårt att klara just den sträckan med hjälp av E4:an och ingen klarar den med den snitthastigheten på Autobahn heller en vanlig sommardag. På natten är det ju möjligt att det går men jag skulle ju inte köra i närheten av 200 km/h vid den tidpunkten på dygnet. Bromssträckan blir längre än helljuset räcker och som de tyska trafikmeddelandena snabbt klargör finns det hela tiden risk för att träffa på diverse "Gegenstände auf der Fahrbahn" av större eller mindre dignitet. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:175 i snitt från färjan till Munchen, hur fasiken slår du det på E4:an ?

Och 40 mil kan ju klaras av under 2 timmar om man ligger över 200 så man behöver inte köra en hel natt !

Men jag börjar nog lägga av mig, kör lugnare nuförtiden.
Det blir ju svårt att klara just den sträckan med hjälp av E4:an och ingen klarar den med den snitthastigheten på Autobahn heller en vanlig sommardag. På natten är det ju möjligt att det går men jag skulle ju inte köra i närheten av 200 km/h vid den tidpunkten på dygnet. Bromssträckan blir längre än helljuset räcker och som de tyska trafikmeddelandena snabbt klargör finns det hela tiden risk för att träffa på diverse "Gegenstände auf der Fahrbahn".
Visst men när man var yngre så gällde det ju att spräcka 300 km/h gränsen med supran, släppte man sedan ned till 200 tror man att man står stilla :mrgreen:

Men jag har också fixat det med 25 km/h i snitt med oääääääändliga köer ...... det är ju gott med en diesel som drar 0.6 l/timme på tomgång att man kan stå timtal i kö med AC och det drar bara några droppar...
av andersuw
SBergdahl skrev:Jag har bara sett de svenska eller danska. Urquell och Budweiser är det absolut inget fel på.
Det är just det som är skillnaden mellan Citti-markt och Bordershop. Den förstnämnda har för övrigt ett i mitt tycke intressant sortiment när det gäller annat än öl också. Är gissningsvis den största stormarknaden i sitt närområde (eller i vart fall en av de största) och det säger ju lite när det gäller städer som Lübeck och Kiel. Gränshandeln hjälper säkert upp kommersen en del men jag misstänker att en stor del av kunderna är tyskar.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Men jag har också fixat det med 25 km/h i snitt med oääääääändliga köer ...... det är ju gott med en diesel som drar 0.6 l/timme på tomgång att man kan stå timtal i kö med AC och det drar bara några droppar...
Sant! Än viktigare är dock en bra GPS med TMC så att man kan åka runt köerna. Funkar inte alltid så bra som man tänkt sig men visst hjälper det. För den värsta passagen, dit vi vanligen anländer runt rusningstid på hemvägen, d.v.s. A7 sista biten upp mot och runt Hamburg inklusive bytet till A1 mot Lübeck, har jag numera lärt mig att kövarningarna kommer lite för sent för att funka och där finns egentligen inga vettiga "Umleitungen" att tillgå. Så där kör jag helt enkelt regelmässigt av A7 några mil före Hamburg, tar den sista bron över Elbe före Hamburg (Geesthacht) och ansluter sedan till A1 ett stycke före Lübeck.
Användarvisningsbild
av Perra83
Körde till Nürburgring för ett par år sedan. Övernattade bla i Köln. Tyckte att det var många sträckor där det inte fanns några hastighetsskyltar. När TomTom GPS med TMC slutade visa hastighet höll vi rätt hög hastighet. Stäckan Köln och Kiel tog inte många timmar.
Mötte många olyckor men kom aldrig ifatt någon. Då var det värre runt ringen. Banan stängdes av i flera timmar. Så småvägarna och någon by omkring hann vi se i banpreppade hyrbilen.
Användarvisningsbild
av Robbi
Vad är det fel på sortimentet på Bordershop? Samma märke och samma öl. 30 backar skulle jag aldrig få in i bilen med pappflaken går alldeles utmärkt. Sedan finns det en hel del bra viner till riktigt bra pros där. Det bästa, det finns Mariestad till halva sverigepriset.

Skickat från min iPad med Tapatalk
av andersuw
Perra83 skrev:Körde till Nürburgring för ett par år sedan. Övernattade bla i Köln. Tyckte att det var många sträckor där det inte fanns några hastighetsskyltar. När TomTom GPS med TMC slutade visa hastighet höll vi rätt hög hastighet. Stäckan Köln och Kiel tog inte många timmar.
Mötte många olyckor men kom aldrig ifatt någon. Då var det värre runt ringen. Banan stängdes av i flera timmar. Så småvägarna och någon by omkring hann vi se i banpreppade hyrbilen.
Jag skulle tro att runt hälften av Autobahn inte har någon hastighetsbegränsning. Men det betyder ju inte alls att du alltid kan räkna med att köra fort ens på de sträckorna. Väldigt ofta är trafiken så tät att man (i alla fall jag) ger upp innan man ens börjat. På den väg jag vanligen kör söderut (A1 från Puttgarden till Hamburg, A7 till Würzburg och sedan A81 till Stuttgart finns vanligen bara två sträckor, båda kortare än 10 mil, där man vanligen kan dra på lite mer om man vill: A1 alldeles i början där det inte är så mycket annat än gränstrafiken och A81 mellan Würzburg och Heilbronn som bara är måttligt stora städer och där långdistanstrafiken inte heller är jättelik.

Kör man bara några timmar kan man ibland ha flyt och komma rätt fort fram. Men kör man en hel dag, som vi vanligen gör (90 à 100 mil), korkar det igen förr eller senare och den där tjusiga siffran för genomsnittshastighet som man ett tag hade far all världens väg.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Robbi skrev:Vad är det fel på sortimentet på Bordershop? Samma märke och samma öl. 30 backar skulle jag aldrig få in i bilen med pappflaken går alldeles utmärkt. Sedan finns det en hel del bra viner till riktigt bra pros där. Det bästa, det finns Mariestad till halva sverigepriset.
Varken Urquell eller Budweiser har funnits på burk på Bordershop när jag varit där och finns där heller inte för närvarande enligt hemsidan. Samma sak när det gäller Warsteiner och Bitburger. Sedan är burkarna på Bordershop vanligen på 33 cl istället för 50 cl och jag föredrar det senare. Att Mariestad är bland det bästa när det gäller "vanligt" (ej microbryggt) svenskt öl är vi dock helt överens om. ;-)
Användarvisningsbild
av Robbi
andersuw skrev:
Robbi skrev:Vad är det fel på sortimentet på Bordershop? Samma märke och samma öl. 30 backar skulle jag aldrig få in i bilen med pappflaken går alldeles utmärkt. Sedan finns det en hel del bra viner till riktigt bra pros där. Det bästa, det finns Mariestad till halva sverigepriset.
Varken Urquell eller Budweiser har funnits på burk på Bordershop när jag varit där och finns där heller inte för närvarande enligt hemsidan. Samma sak när det gäller Warsteiner och Bitburger. Sedan är burkarna på Bordershop vanligen på 33 cl istället för 50 cl och jag föredrar det senare. Att Mariestad är bland det bästa när det gäller "vanligt" (ej microbryggt) svenskt öl är vi dock helt överens om. ;-)
Urquell och Bud kan kvitta för min del men 10 flak Warsteiner fick jag med mig i lördags, från Bordershop. Bild
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]