Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
andersuw skrev:Var på Autobahn kan du köra 235 km/h i 40 mil? Ingen sträcka jag någonsin stött på och jag tror inte det finns så värst många Autobahnavsnitt som jag aldrig kört. ;-) När vi pratar körsträckor i den storleksordningen säger mig också min mycket långa och rikhaltiga erfarenhet att genomsnittshastigheten blir något lägre i Tyskland än vid fullt lagligt fart på E4:an i Sverige. Det kan ju gå undan några mil här och där men sedan dyker de ofrånkomligen upp: Baustelle, stockende Verkehr och Stau plus alla helt vanliga vägavsnitt som är skyltade 120 eller lägre. Den fria farten på Autobahn är ju mer en dröm än en realitet numera och Tyskland skulle enligt min mening göra klokt i att tillåta max 130 så som i övriga Europa. Att man punktvis kan köra fortare gör bara trafikproblemen värre. De som verkligen vill köra fort får ta lite semester vid Nürburgring.

Kan också rapportera att 855, V70N och V70 II alla sköter sig exemplariskt när de är mycket tungt lastade där bak även i Autobahnfart. Men då med nivåreglering förstås. ;-)
Word!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av andersuw
Frågan om hur många flak öl man får in verkar redan vara utredd. När det gäller vin kan på basis av lång och rikhaltig erfarenhet rapporteras att V70N och V70 II båda klarar exakt 34 lådor (sex-pack) när man lastar upp till nedre fönsterkanten förutsatt att lådorna är av den platsbesparande sort som man vanligen får om man köper direkt av producenterna och man tänker efter lite när man lastar in. Det går in 14 liggandes på magen i botten och 20 stående på halv högkant ovanpå. Skulle tippa att den siffran är exakt densamma för V90 men att det blir knepigare där att få in resväskorna längst upp. ;-) 855/V70 lastar troligen lite mindre än V70N, V70 II och V90 i bottenlagret men är bättre än V90 på nästa nivå. ;-)

Lastskyddsgaller i stål kan under alla omständigheter rekommenderas. Mycket enklare att hantera än de förbenade nylonnäten och med all sannolikhet också säkrare.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
andersuw: Kör man på natten genom Tyskland går det att hålla rätt bra snittfart. Men så som jag gubbkör blir det ingen jätteskillnad mot att köra svensk motorväg på natten, 15-20 km/h i snitt fortare kanske. Ska ju vara bekvämt också :)

Riktig öl säljs väl för övrigt i back, inte i pappflak?
Användarvisningsbild
av Robbi
SBergdahl skrev:andersuw: Kör man på natten genom Tyskland går det att hålla rätt bra snittfart. Men så som jag gubbkör blir det ingen jätteskillnad mot att köra svensk motorväg på natten, 15-20 km/h i snitt fortare kanske. Ska ju vara bekvämt också :)

Det var nog länge sedan du köpte öl i back.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Robbi skrev:
SBergdahl skrev:andersuw: Kör man på natten genom Tyskland går det att hålla rätt bra snittfart. Men så som jag gubbkör blir det ingen jätteskillnad mot att köra svensk motorväg på natten, 15-20 km/h i snitt fortare kanske. Ska ju vara bekvämt också :)

Det var nog länge sedan du köpte öl i back.
Det har hänt, mest lättöl innan de försvann och viss öl såldes fortfarande i pantback på systemet senast jag kollade. Men nu var det väl öl köpt i Tyskland som var frågan. Där är glasflaska i back normen fortfarande. Utom för pappflaken med "fulöl" som säljs i Bordershop då.
av andersuw
Ja det stämmer att flasköl på back fortfarande är dominant på den tyska marknaden. Men när det gäller gränshandeln funkar inte det något vidare. Tar mycket plats i bilen, väger mer och man får betala en massa pant. Köper man burkflak på rätt ställe slipper man alla tre nackdelarna, även panten eftersom en del av sortimentet finns till särskild exportförsäljning om man handlar på rätt ställe. Man får då skriva på ett intyg om att ölet skall föras ut ur landet. Ytterligare ett plus är att man trots att man inte erlagt någon pant ibland får pantpengar när man kör in tomburkarna i maskinerna här hemma. Beror med all sannolikhet på en och annan liten "glitch" i pantsystemet. ;-)

Bordershop undviker jag oftast för egen del. Däremot blir det oftast ett besök på Cittimarkt i Lübeck, Kiel eller Flensburg innan vi lämnar landet. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Ja nattetid och för all del även kvällstid när rusningstrafiken försvunnit blir det förstås mindre trafik som är i vägen. Men det är ju i andra avseenden inte så bekvämt att köra hela natten, särskilt om man som jag är ensam förare.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Pantbackar funkar utmärkt om man tar med dem tillbaka på nästa inköpsrunda. Men det förutsätter förstås att det inte är enstaka sporadiska besök man gör. Själv blir jag försedd så jag slipper hålla på med det själv :roll:

Jag har hittills inte sett någon öl jag velat köpa som sålts i pappflaken. Hade det funnits ser jag helt klart fördelarna.

Angående nattkörning så tycker jag för egen del att det är väldigt behagligt. Delvis just för att ingen annan gillar det så att man får vara ifred :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Var på Autobahn kan du köra 235 km/h i 40 mil? Ingen sträcka jag någonsin stött på och jag tror inte det finns så värst många Autobahnavsnitt som jag aldrig kört. ;-) När vi pratar körsträckor i den storleksordningen säger mig också min mycket långa och rikhaltiga erfarenhet att genomsnittshastigheten blir något lägre i Tyskland än vid fullt lagligt fart på E4:an i Sverige.
.
175 i snitt från färjan till Munchen, hur fasiken slår du det på E4:an ?

Och 40 mil kan ju klaras av under 2 timmar om man ligger över 200 så man behöver inte köra en hel natt ! Man passerade ju några Autobanhkreuz och dreieck där det är nedskyltat till 130-120 men innan man hunnit släppa gasen är man ju redan förbi.

Men jag börjar nog lägga av mig, kör mycket lugnare nuförtiden.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
SBergdahl skrev:Jag har hittills inte sett någon öl jag velat köpa som sålts i pappflaken. Hade det funnits ser jag helt klart fördelarna.
Om utbudet på Citti-markt duger eller inte beror förstås vad man har för ölsmak. För egen del blir det främst tjeckiskt, uppblandat med lite annat centraleuropeiskt. Bland de särskilda "exportflak" man kan hitta på Cittimarkt brukar vanligen finnas Pilsner Urquell, Budweiser (den tjeckiska förstås), Warsteiner och Bitburger och dessa duger rätt bra åt mig. :D Sedan finns det en del annat också (främst svenskt, danskt och tyskt) som jag för egen del inte finner fullt lika intressant.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

Hej, Dom där två slangarna som löp[…]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]