Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dastysk
Härlig påskhelg i Sälen. Dessvärre stort stenskott i vindrutan som sprack över natt. Rörlig självrisk på 35%....shit misstänker att den kostar multum....någon som vet? Kan man byta till vanlig ouppvärmd? Jag ser inte vitsen med det när man har VOC och värmare..... det fanns på lagerbilen vi köpte...
Användarvisningsbild
av Perra83
Finns försäkringar typ OKQ8 mfl som täcker rutbyten ett par gånger/år.

Har eluppvärmd på mitt åk ja med men har ingen aning om vad det kostar att byta.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är inte så mycket dyrare med eluppvärmd, inget att oroa sig för.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Till min förra mondeo kostade den eluppvärmda vindrutan 10.000.

Ta en titt på SBM försäkringar. De har försäkringar som täcker självrisken vid rutbyte.

Jag har använt mig av deras försäkring till annat och det har fungerat bra då.
av Mumsmums
Enligt min tekniker får man dock inte laga ett stenskott på en eluppvärmd ruta utan det är byte som gäller och då blir det ju dyrare såklart.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Mumsmums skrev:Enligt min tekniker får man dock inte laga ett stenskott på en eluppvärmd ruta utan det är byte som gäller och då blir det ju dyrare såklart.
Låter märkligt.. Jag har lagat flera stenskott på min förra mondeo och det har inte varit några problem. På min mondeo ytterligare ett snäpp bakåt i tiden slutade ett par trådar att fungera, men det var det enda. De var inte seriekopplade, så resten av trådarna funkade.

Skulle det vara något med hållfastheten i så fall? Sa han inte varför?

Jag har inte eluppvärmd ruta nu och saknade det, trots voc, tills jag hittade "upptiningsspray". Det har funkat kanon.

Tydligen kan man inte kombinera Head up display med eluppvärmd ruta.
av Mumsmums
Motivet skulle enligt teknikern vara att det riskerade bli kortis. Men är det som du säger så skulle det ju innebära att det inte skulle vara något problem då resten av trådarna fortsätter fungera. Ibland blir man fundersam över besked man får från verkstan. verkar ofta som det är personligt tyckande istället för fakta som gäller.
av Xanthopteryx
Mumsmums skrev:Motivet skulle enligt teknikern vara att det riskerade bli kortis. Men är det som du säger så skulle det ju innebära att det inte skulle vara något problem då resten av trådarna fortsätter fungera. Ibland blir man fundersam över besked man får från verkstan. verkar ofta som det är personligt tyckande istället för fakta som gäller.
Tyvärr verkar kunskapen hos många verkstäder vars förvånansvärt dålig beträffande bilar, lagning av densamma samt felsökning.
Bara en sådan enkel sak som att momentdra hjulen. Hur många gånger har man knappt fått loss skiten själv sedan?
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]