Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en xc70 II d5 som det sitter ett par 235-55-17 sulor på idag. Fick tips om att öka markfrigången och komforten genom att öka däck profilen. Något som jag tyckte lät intressant. Jag har hittat däck på fälg med måtten 235-65-17, är det en bra ide´? Får dem plats?.
Jag räknade lite på det och dem är 6.7% större än de gamla, vilket alltså 1.7% för mycket enligt reglerna. Men hur noga är det egentligen, är det inte bara upp till mig att hålla rätt hastighet?

idéer och åsikter mottages!
StefanN skrev:Tycker du 17'' va för stötigt? Tycker det är så mjukt att det inte gick att åka med.
Det komer bli tajt att få dit den dimensionen du vill byta till, har sett bild på en som satt med samma omkrets och det såg inte snyggt ut.
Hehe, alla har vi olika uppfattning! Men ja kör mycket på dåliga skogsvägar och vill därför få upp bilen lite till, men slippa montera dyra höjningssatser!
Där blir det inte lätt att klämma in några stänkskydd!
Ska du ha mer markfrigång är det nog en C303 du skulle satsa på, istället för XC70. När jag köpte min bil beställde jag i alla fall den med nivåreglering, för att inte tappa markfrigång när bilen är lastad och/eller drar släp.
6.7% ger en markfrigångsökning med 3,35% och en ökning av rullomkrets med ca 142mm
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]

Hej kolla här volvoreservedele.dk Mvh PeterJ[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Det är inte så att det är balansax[…]

I några veckor har jag haft problem med att […]