Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag provkörde V90n så hämtade jag bilen kl 16.00 och lämnade tillbaka den kl 09.00 dagen efter, inga problem att låna
hem över natten, kräver lite framförhållning och att en säljare som är intresserad av sitt jobb som låter dig göra det......

Men jobbigt om man bor illa till :roll: , har tyvärr ingen barnvagn att prova med ......
av Flajjan
I jämförelse med V/XC70 så är denna som en Audi A6/ BMW 5serie. Helt ok om man bara kör lite matkassar, men om man är van vid att packa sin V/XC70 fullt upp till taket eller saker om är 4kantiga så lär man bli besviken.
Jag beställde dragkrok och takräcke då jag såg att det var ganska dåligt utrymme, med facit i hand är det nog sämre än var det ser ut att vara..
Vill man packa och har så pass mycket pengar att man kan köpa en V90 så kan man lika gärna åka till VW eller Mercedes och få en kombi som faktiskt är en kombi..
Flajjan skrev:I jämförelse med V/XC70 så är denna som en Audi A6/ BMW 5serie. Helt ok om man bara kör lite matkassar, men om man är van vid att packa sin V/XC70 fullt upp till taket eller saker om är 4kantiga så lär man bli besviken.
Jag beställde dragkrok och takräcke då jag såg att det var ganska dåligt utrymme, med facit i hand är det nog sämre än var det ser ut att vara..
Vill man packa och har så pass mycket pengar att man kan köpa en V90 så kan man lika gärna åka till VW eller Mercedes och få en kombi som faktiskt är en kombi..
Nu har väl iaf e klassen nära nog identisk vinkel på bakrutan, så den lär ju inte vara lättare att packa kylskåp i... och vem vill åka passat? Bild
av Jacobsson
Ok, har en XC90 så kanske inte är bästa att svara.
Belysningen är grym (om det är samma som i v/s90) det beror på
1. Du kan dimma den vanliga belysningen vilket jag saknat tidigare, åker man i mörker vill man se att barnen lever! Bra gjort Volvo!
2. Jag kan slå på belysningen bak från förarstolen och även dimma bak, fantastiskt!
3. Den där mysbelysningen är bra som ledljus, plus är att den kan ställas in i olika färger och två olika intensiteter eller stängas av. Den är bra som "hitta nått i bilen ljus" men behövs ibland stängas av om nån blir åksjuk av färgen..

Gällande bagageutrymme. V90 är bättre än V70 och i den fick jag in bugaboo donkey duo dvs dubbelvagn.
Fick också med rätt mycket packning men smidigt, nej.
Vill man göra ett snabbt stopp och ha ut vagnen fick man packa om hela bilen.
Lösningen för mig blev takbox. Den köptes in för 5 år sedan och har aldrig tagits av, förutom när den flyttades till nya bilen.
av Flajjan
barcusmrandt skrev:
Flajjan skrev:I jämförelse med V/XC70 så är denna som en Audi A6/ BMW 5serie. Helt ok om man bara kör lite matkassar, men om man är van vid att packa sin V/XC70 fullt upp till taket eller saker om är 4kantiga så lär man bli besviken.
Nu har väl iaf e klassen nära nog identisk vinkel på bakrutan, så den lär ju inte vara lättare att packa kylskåp i... och vem vill åka passat? Bild
Det hade jag gjort - om jag sitter bra i en Passat..
Nu har jag inte synat nya Eklass supernoga, visst lutar den in mer än den gamla, men inte fullt så mycket som V90.
av RoggaBoy
refbob skrev:
RoggaBoy skrev:Hej,
Skulle vilja se bilder på V90s bagage där det samtidigt är lastat en barnvagn (för en eller två barn).

Glad påsk!
Det är väl bara till att åka och låna hem en V90 och lasta in det du behöver. Borde en seriös säljare gå med på att du får låna bilen en kväll. Det har då jag fått gjort med Volvo, Merca och Passat i vart fall. Men behöver ju få klämma och känna lite innan man köper bil för en halv miljon. Vi har en XC70 My 13 och letade en till bil till familjen. Vi hittade då ingen bättre bil än en till XC70 när det gällde utrymme och komfort. Så det fick bli en till. Vi är nöjda med dem.
Har provkört en V90 och visst hade jag kunnat komma de då - men har ingen barnvagn ännu!
av RoggaBoy
Kul med alla svar men tråkiga svar en del har!

Jag har ca 15km till närmaste återförsäljare av Volvo, dom har öppet lördagar och även bra tider vardagar. Har provkört en V90 D5 AWD men problemet är att jag ingen barnvagn har i nuläget men kommer behövas om ett år kanske eller två, dvs betydligt tidigare än det är dags att byta bil igen liksom, och nej återförsäljaren har ingen barnvagn så man får se...

Kanske ni förstår lite bättre att det inte är de enklaste å lyckas med, samtidigt som sambon ska övertygas att de ryms en barnvagn i den vilket hon inte tror...
av TurboJonte
RoggaBoy skrev:Kul med alla svar men tråkiga svar en del har!

Jag har ca 15km till närmaste återförsäljare av Volvo, dom har öppet lördagar och även bra tider vardagar. Har provkört en V90 D5 AWD men problemet är att jag ingen barnvagn har i nuläget men kommer behövas om ett år kanske eller två, dvs betydligt tidigare än det är dags att byta bil igen liksom, och nej återförsäljaren har ingen barnvagn så man får se...

Kanske ni förstår lite bättre att det inte är de enklaste å lyckas med, samtidigt som sambon ska övertygas att de ryms en barnvagn i den vilket hon inte tror...
En barnvagn kommer ni få in. Jag får plats med barnvagn (chassi och liggdel) i min S60. Men det är verkligen olika hur mycket plats vagnarna tar, och det blir givetvis mer uppenbart i en sedan. Den dagen ni ska köpa barnvagn råder jag er till att åka till en välsorterad babybutik och testar olika vagnar i den bil ni för tillfället har.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
av BiTu
IMG_20161005_190630 - kopia.jpg
IMG_20161005_190630 - kopia.jpg (61.2 KiB) Visad 741 gånger
IMG_20161005_190429 - kopia.jpg
IMG_20161005_190429 - kopia.jpg (42.65 KiB) Visad 738 gånger
IMG_20161005_190524 - kopia.jpg
IMG_20161005_190524 - kopia.jpg (48.3 KiB) Visad 743 gånger
IMG_20161005_190534 - kopia.jpg
IMG_20161005_190534 - kopia.jpg (46.47 KiB) Visad 749 gånger
barcusmrandt skrev:Lånar den lite och efterlyser samtidigt bilder på interiör belysning på kvällen, med belysning i bagageutrymmet och ambient lighting.
077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]

Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!