Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Hur orolig ska man vara för det? Ger sig en biltjuv eller så på en ny Volvo? Hur medvetna är de för larm och VOC etc? Att de avskräcks av laminerat glas, är nog sannolikt.
av pumpnasare
Beror på hur påtända dom är!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av liketlever
Tror och hoppas iaf att dom ger fan i fälgarna iaf. Jag skulle byta till sommardäcken och bilen var låst han hissa bilen 2-3cm sen tjöt de som fan:-) så fick skynda mig att låsa upp innan någon skulle tro jag va nån tjuv :-)

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Micce1980
Sålänge ingen kommer fortsätter de skruva, vad som händer om någon kommer på de lär ju visa sig. Fälgar, rattar och strålkastare mm är så lätta att ta att folk gör det för att ha råd med senaste luren, cigg och kanske lite tjack. Ett j-a ofog men att värja sig från det är ju omöjligt oavsett larm mm eller inget larmsystem alls. Laminerade rutor spelar ingen större roll, de bryter upp dörren istället, det tar bara lite längre tid. Vakthund är det enda som hjälper såvida bilen inte står på HA:s område :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Ja, jag tror inte riktigt på att sno bilen då den blir lätt att hitta med GPS. Hotet är nog stöld av delar och innehåll. Fast är det inte svårare med låsta fälgar?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Micce1980
Robbi skrev:Fast är det inte svårare med låsta fälgar?
Jo lite, de mest "nerpundade" tjuvarna samt impulsstöld går nog bort
av Jacobsson
Min gamla xc60 -14 tog dom allt utvändigt (R design) backspeglar, grill, emblem, sensorer, lister och mycket mer.
Allt försvann utanför Ica under 30minuter, det var en fredag kl 16:00 med fullt med folk.
Bilen lät inte och alla som gick förbi beundrade bara hur snabbt det gick. Tyvärr hade dom bara ett verktyg och det var kofot så fint blev det inte...
av Jacobsson
För övrigt finns det olika typer av stöld och olika typer av banditer.
Jag jobbar med personskydd och fordonsspårning.
Volvos system är bra för att hindra småskurk att ta din nyckel eller försöka kapa signalen för att öppna. Pundare är svåra att stoppa då dessa oftast inte bryr sig om något..
När det kommer till ligor hjälper inte Volvos system då den enkelt tappar bilen om man stör ut GNSS som jag antar bara är GPS i Volvon. Jag kör VOC sim körjournal men har annat som stöldskydd.
Då ligger en stor del av intelligensen i själva systemet som slår larm om bilen blir utsatt för störning. Sen positionerad min bil med fyra olika GNSS, Sattellittnätet och även triangulering i gsm och 3G nätet.
Jag tror risken för kapning är liten idag och har det mest i min bil då man blir något paranoid i yrkesvalet.. och sen är det bra i visningssyfte..
av Xanthopteryx
Jacobsson skrev:För övrigt finns det olika typer av stöld och olika typer av banditer.
Jag jobbar med personskydd och fordonsspårning.
Volvos system är bra för att hindra småskurk att ta din nyckel eller försöka kapa signalen för att öppna. Pundare är svåra att stoppa då dessa oftast inte bryr sig om något..
När det kommer till ligor hjälper inte Volvos system då den enkelt tappar bilen om man stör ut GNSS som jag antar bara är GPS i Volvon. Jag kör VOC sim körjournal men har annat som stöldskydd.
Då ligger en stor del av intelligensen i själva systemet som slår larm om bilen blir utsatt för störning. Sen positionerad min bil med fyra olika GNSS, Sattellittnätet och även triangulering i gsm och 3G nätet.
Jag tror risken för kapning är liten idag och har det mest i min bil då man blir något paranoid i yrkesvalet.. och sen är det bra i visningssyfte..
Faktum är att volvo hamnade i botten med typ alla andra som har beröringsfria nycklar. Ingen match alls att kapa signalen, öppna och köra iväg. Det enda som skyddar är att ha nyckeln i någon form av radioblockerande material (t.ex. blypåse).
Det är i dag både relativt billigt och enkelt att lura GPS:en att den befinner sig var som helst, och frågan är hur du då skall kunna få systemet att fatta att det är stulet? Om GPS-signalen inte rör sig alls t.ex. Och dessutom, stör ut alla signaler så spelar det ingen roll för du kan ändå inte hitta bilen, oavsett hur mycket spårning du har.
Allt som kommunicerar via radiosignaler är ju tyvärr lätt att störa ut på något sätt.
Det räcker ju faktiskt rent krasst med att bara störa ut den signal som sänder att "Nu är jag stulen" så är problemet ur världen direkt.

Jo, säkert. Det är när man jäm[…]

Idag har vi loggat OBD-data under körning p&a[…]

Hej! Har en v50 2005 bensin 5-cylindrig motorkod:[…]

?