Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ekke201
Dumsnål som man är så tog jag "18 tum" original till sommardäcken när bilen beställdes i december
Ska hämta den 2 maj och funderar på att sälja/byta fälgar
Två frågor
Vad kan de vara värda?
Finns det alternativ till volvo?

Bild
Jag har valt de fälgarna till vinterdäcken och det kanske är där du har den lättaste marknaden i alla fall inom V90 segmentet.
Sen vet jag inte om de kanske även passar andra modeller men V90 har väl ganska stor omkrets jämfört med andra modeller tor jag så det kanske inte funkar med kompletta på en annan modell
[quote="ekke201"]Dumsnål som man är så tog jag "18 tum" original till sommardäcken när bilen beställdes i december
Ska hämta den 2 maj och funderar på att sälja/byta fälgar

Om du inte gillar bullrig bil och har kostat på dig den häftiga ljudanläggningen så kan du vara nöjd. Min V90 levererades med 19" fälgar med Michelin däck. Bullernivån steg riktigt ordentligt när jag bytte till dessa däck från mina dubbfria vinterdäck som satt på en 17" fälg. Det är nästan så att man längtar till vintern igen. :) :)
Lågprofil passar bara på låga/sänkta bilar. Hur snyggt är det med en stort gap mellan däck och skärm? SUV:ar och "allvägsbilar" ska givetvis ha lite högre däcksida.
av Lövet
StringerBell skrev:Lågprofil passar bara på låga/sänkta bilar. Hur snyggt är det med en stort gap mellan däck och skärm? SUV:ar och "allvägsbilar" ska givetvis ha lite högre däcksida.
Gapet mellan däck och skärm är lika stort oavsett profil givet samma rullomkrets.
Fast jag tror att StringerBell menar att avståndet mellan däck och skärmkant ska matcha däckprofilen för bästa utseende d.v.s. Hög bil=stort avstånd=hög profil, Sänkt bil=litet avstånd=låg profil.
Och där kan jag bara hålla med, en hög bil med lågprofildäck ser bara otroligt löjlig ut.
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag har kört 300 mil med de däcken och de är kanon. Ser bara konstigt ut om du har lågprofildäck, det är ändå en CC. Sedan har du bättre komfort också. Jag testade samma bil med 20-21 fälgar (osäker vilket)och det var som att köra på räls. Behåll du däcken och kör lite, skitskön bil med de däcken.

Skickat från min iPad med Tapatalk
av Pekå
Kan bara instämma vill du ha komfort så behåll dem. Vi bytte nu från dubbfria vinterdäcken till 22 tum sommardäcken. Snyggt på parkeringen men att köra blev inte lika kul. Bullrigt och så spårar bilen. Nu kör vi många korta körningar så det spelar inte så stor roll men jag har nog allt funderat över hur en riktig långkörning kommer att kännas.
av bankb
Jag har 21" på min CC och upplever varken spårighet eller störande ljudnivå. Beror säkert på vilken referensram som man har. Men komforten är överlägsen allt annat jag kört hittills vilket inkluderar V70, XC70, 5-serien och A6.

Sen är det extra roligt att få väldigt många positiva kommentarer om fälgarnas utseende. Ska försöka minnas dom när jag står vid första däckbytet och ska lassa upp pengarna :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Byte Xenon V70 -08

På en del bilmodeller (har ej bytt på […]

Det kommer mycket vatten från ac så 4 […]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]