Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
@Schmoyoho

Några frågor:

På den första generationen av DVD-baserade RTI-system (V70N 02-) finns ett särskilt diagnossystem. Se här för lite bilder:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... 3&start=80

Vet inte om det finns något liknande på nästa generation men har du testat den möjligheten. På min 02:a går man tillväga på följande sätt för att komma in i diagnossystemet:

1. Tillse att RTIn är påslagen.
2. För tändningsnyckeln till läge 0 så att skärmen åker ner.
3. För tändningsnyckeln till läge I eller II så att skärmen åker upp igen.
4. Medan skärmen är på väg upp, tryck BACK, ENTER, BACK på RTI-knapparna.

Finns det något resetalternativ i menyerna till ditt RTI-system? Har du i så fall provat den möjligheten?

Har du provat att koppla bort batteriet en stund för att därigenom se om du kan tvinga systemet till en omstart som löser problemet?
av Schmoyoho
Fanns en "återställ grundinställningar" men det gjorde inget märkbart. Har för mig att jag försökt få fram menyn i fråga utan framgång förut men ska testa igen. Jag har också en skiva märkt "Service" som ser ut som original-skivan för RTI:n. Hände inget när jag satte in den i läsaren men det kanske är den man behöver med någon knappkombination? Typ back enter back med den skivan i? Har tyvärr den inte tills hands nu men ska testa knappkombon och se om något händer.

Edit: Finns det ingen information i Vida om RTI-systemet? Hittar lite knapphändig info om antenn och sånt men inget om diagnostik eller liknande.
av Schmoyoho
Har för mig jag kikade igenom felkoder när felet uppstod utan att hitta några. Gjorde ett nytt försök igår och hittade två tråkiga felkoder:

MMM-U220041 - Styrenhetens konfigurationsminne korrupt - Interna systemfel - Fel checksumma
HLDF-U300055 - Styrenhet - Programmeringsfel - Inte konfigurerad

Felsymptom på HLDF-felkoden-felkoden är att skärmen är paj och inte åker upp. Oklart var den koden kommer från eftersom skärmen funkar, men den återkom efter nollning. MMM-koden anges ha felsymptomen "platser kan inte lagras" vilket låter relevant. Anges bero på internt fel eller skada på styrenheten. Ska höra vad det kostar att låta ladda om mjukvaran. RTI för mig är på sin höjd en lyx att man slipper stanna och flippra med telefonkartor de få gånger man ska till något avlägset ställe, så jag kan leva utan den om det skulle vara dyrt.
av andersuw
Inga roliga felkoder. Det skadar väl inte att prova omladdning men mycket talar väl för att åtminstone en av enheterna är paj. Lite osannolikt att båda enheterna går sönder samtidigt så om du inte har haft någon av de två felkoderna sedan tidigare beror båda koderna gissningsvis på ett och samma fel trots att det inte riktigt ser ut så när man försöker uttolka dem. Skulle tippa på att felet sitter i MMM. Gäller väl i så fall att hitta en begagnad att byta mot eller hitta något ställe där man kan få enheten reparerad. Kanske har Volvo bytessystem på dessa. Megalans i Göteborg renoverar diverse infotainmentutrustning åt Volvo men man kan så vitt jag vet inte anlita dem direkt utan bara via Volvo ÅF.

http://www.megalans.se/remanufacturing.html
av Schmoyoho
Om jag förstått reservdelskatalogen rätt så är det DVD-spelaren i bakluckan som också är styrenhet och den kostar 3-5000 kr begagnad via bildelsbasen. Mjukvaran verkar kosta kring 300 kr att ladda om (också enl en google-sökning). Hjälper inte det med mjukvara så får den fortsätta vara paj för min del. Ska höra vad de säger om renovering på Volvo, om det kan vara något.
av andersuw
Ja har du DVD-spelaren där bak sitter styrenheten också där. För egen del skulle jag aldrig avstå från att reparera helt enkelt därför att jag avskyr defekta grejer. En psykologisk hang-up men så är det. Fast jag behöver navin också så just i det fallet finns ingen motsättning. :D
av Schmoyoho
Du får gärna byta styrenheten åt mig :) Hade också gärna fixat den av principskäl men lite motigt att plöja 3-5000 kr på lyxen att slippa fippla med telefonen som sagt. Min servopump verkar ha ett smärre läckage också så den lär jag också åka på att byta inom någon sorts framtid, sparar nog pengarna till den utgiften så får vi se efteråt. Håller tummarna för mjukvaruomladdningen istället.
av Schmoyoho
En uppdatering om någon googlar felkoderna och hittar till tråden: min GPS har återuppstått. Vet inte om det kan ha varit reversibelt dåliga lödningar eller bara en långdragen humörsvacka i styrenheten, men jag kom åt knappen av misstag häromdagen och lo and behold fungerade positioneringen. Tur att man inte hann lägga några pengar på att byta styrenheter eller något.
av andersuw
Vill ogärna leka glädjedödare men om det är en eller flera spruckna lödningar det handlar om är det ju stor risk att felet kommer tillbaka. Den typen av problem är ofta värmeberoende och lite kyla kanske räckte för att skaka liv i maskineriet igen, åtminstone för ett tag.
av Schmoyoho
Ja, är det nu lödningar så köper jag det resonemanget men det har jag ju förstås ingen som helst aning om. Dock ser jag att jag startade tråden för snart ett år sen, alltså i samma vinterkyla som sist. Jag håller tummarna för att det är ett problem som är ur världen iallafall. Liiite tur måste man ju få ha, någon gång.
Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]

Hjullagerproblemer

Jeg har en 2007-modell XC70 som har gått run[…]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]