Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavB
Tjena.

Sitter och funderar på om jag skulle ta och beställa 4 st spacers till min XC90 för att få lite robustare look. Jag har original 20" och tänkt behålla dessa.

Undrar om någon har erfarenhet av spacers på XC90/V90/V90CC? hade tänkt mellan 15 och 20 mm runt om beroende på hur det passar med centrumhålet. Centrumringen på navet får inte sticka ut mer än 1mm från tjockleken på spacern för att kunna få till samma centrumhål.
Användarvisningsbild
av skyrazer
Har inte erfarenhet av just denna bil men av liknande fall, andra bilar.
Finns risk att bilen upplevs väldigt spårig med 15-20mm och inget jag skulle rekommendera. Du lär även skitna ner både tak och sidor ganska våldsamt med den bredden (total flytt blir ju trotts allt 3-4cm totalt vilket är ganska mycket).
Fråga Spacer.se om mer råd.
Användarvisningsbild
av GustavB
skyrazer skrev:Har inte erfarenhet av just denna bil men av liknande fall, andra bilar.
Finns risk att bilen upplevs väldigt spårig med 15-20mm och inget jag skulle rekommendera. Du lär även skitna ner både tak och sidor ganska våldsamt med den bredden (total flytt blir ju trotts allt 3-4cm totalt vilket är ganska mycket).
Fråga Spacer.se om mer råd.
Upplever det som svårt att hålla bilen ren trots avsaknad av spacers och stänkskydd monterade. Så det är ett mindre problem. Dock spårigheten känns inget vidare. Man skulle gärna vilja prova innan man beställer...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Händer ju en del annat också med annat ET/Spacers.

Normalt tas ju hela kraften vid bromning och gasning upp i hjulupphängningen då hjulets kraftcentrum är centrerat över vridningspunkten.

Med annat ET/Spacers skickar du ju istället upp mycket av krafterna i styrleder och styrsystem istället så de slits ut fortare.

Du märker inte det i ratten så länge det pressar på lika mycket från båda sidor men det sliter, det känns bara om vänster o höger däck har något olka underlag, det är det som gör att det känns som bilen spårar.

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !

A-traktor av 2,4d?

https://www.fordonsmagasin.se/darfor-kontrollbesik[…]

1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]

Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]