AndS skrev:Lövet skrev:Att använda en utfällbar krok som fickparkeringsskydd är ingen bra idé. De går sönder relativt lätt och reparationen är dyrare än att byta eller lacka om stötfångaren bak. Så det bör ni sluta med.
Av en tillfällighet så läste jag en tråd i ett helt annat forum än bilar men det skrivs i ett inlägg, citat;
"Min parkerade bil blev påkörd bakifrån. Såg inga skador utan det var bara dragkroken som blev påkörd. Tog ändå uppgifter från bilföraren. Mitt försäkringsbolag sa att man alltid byter dragkrok efter en påkörning eftersom det kan finnas små brott på den. Så även om bilen såg oskadad ut så fick den andra bilen betala."
Skröna eller sanning.
Nu är det ju rätt olika saker som kan ske.......
Såg en BMW som ytterst försiktigt backade in i en ficka. Dock lite för långt, så kroken petade hål genom genom plastkofångare/grill och kvaddade kylare och intercooler på Citroengen bakom, de har ju lika tunn metall som staniolfolien på ett Wrigley tuggummi. Ingen risk för skada på kroken där inte, krafterna på kroken är säker bara en hundradel mot när man slår på en tvärnit med +2 ton last på släpkärran. Men säkert skador för 20.000-40.000 på Citroengen.
Däremot blev en kollega påkörd vid ett rödljus där bilen bakom brakade in i deras bil, där bytte man kroken vilket kändes vettigt. Det har väl varit liknande incidenter när någon har väjt för ett barn som sprungit ut och kört in i baken på parkerade bilar och kroken fått sig en rejäl törn. Men om man kan klassa det som parkeringsskada är väl gränsfall. Kompisen fick sin bil rejält hoptryckt på det sättet inne på Coops parkering.

Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.