Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
Håller med om att V90 är en stor bil, kände att 360-kameran är ganska braåha när jag konfigurerade en V90cc hos bilhandlaren :roll:
av AndS
Lövet skrev:Att använda en utfällbar krok som fickparkeringsskydd är ingen bra idé. De går sönder relativt lätt och reparationen är dyrare än att byta eller lacka om stötfångaren bak. Så det bör ni sluta med.
Av en tillfällighet så läste jag en tråd i ett helt annat forum än bilar men det skrivs i ett inlägg, citat;
"Min parkerade bil blev påkörd bakifrån. Såg inga skador utan det var bara dragkroken som blev påkörd. Tog ändå uppgifter från bilföraren. Mitt försäkringsbolag sa att man alltid byter dragkrok efter en påkörning eftersom det kan finnas små brott på den. Så även om bilen såg oskadad ut så fick den andra bilen betala."

Skröna eller sanning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:
Lövet skrev:Att använda en utfällbar krok som fickparkeringsskydd är ingen bra idé. De går sönder relativt lätt och reparationen är dyrare än att byta eller lacka om stötfångaren bak. Så det bör ni sluta med.
Av en tillfällighet så läste jag en tråd i ett helt annat forum än bilar men det skrivs i ett inlägg, citat;
"Min parkerade bil blev påkörd bakifrån. Såg inga skador utan det var bara dragkroken som blev påkörd. Tog ändå uppgifter från bilföraren. Mitt försäkringsbolag sa att man alltid byter dragkrok efter en påkörning eftersom det kan finnas små brott på den. Så även om bilen såg oskadad ut så fick den andra bilen betala."

Skröna eller sanning.
Nu är det ju rätt olika saker som kan ske.......

Såg en BMW som ytterst försiktigt backade in i en ficka. Dock lite för långt, så kroken petade hål genom genom plastkofångare/grill och kvaddade kylare och intercooler på Citroengen bakom, de har ju lika tunn metall som staniolfolien på ett Wrigley tuggummi. Ingen risk för skada på kroken där inte, krafterna på kroken är säker bara en hundradel mot när man slår på en tvärnit med +2 ton last på släpkärran. Men säkert skador för 20.000-40.000 på Citroengen.

Däremot blev en kollega påkörd vid ett rödljus där bilen bakom brakade in i deras bil, där bytte man kroken vilket kändes vettigt. Det har väl varit liknande incidenter när någon har väjt för ett barn som sprungit ut och kört in i baken på parkerade bilar och kroken fått sig en rejäl törn. Men om man kan klassa det som parkeringsskada är väl gränsfall. Kompisen fick sin bil rejält hoptryckt på det sättet inne på Coops parkering.

Bild
av filippb
Undrar om ni som tycker att dragkrok är så bra som parkeringsdkydd tycker likadant när ni får en krok inkörd i er front nästa gång.

Förstår verkligen inte hur man kan tycka att det är en bra ide. Stötskydd fram a la volvo 240 nästa?
av plamek
Bild

Så här ser den fasta dragkroken ut.
Snyggt är det väl inte, men rätt ok ändå.
Jag såg en Skoda där draget kom upp långt underifrån stötfångaren i en vid båge som en snabel, det såg värre ut...
av riha
Strei73 skrev:
Linqid skrev:Finns fast drag till V90? Trodde det bara erbjöds den halvautomatiska varianten...

Om ja, får jag fråga varför man då väljer det? Det förstör ju halva bilen... :)
Det är inte snyggt, det kan jag erkänna, men jag drar mkt hästkärra och taket på vad bilen fick kosta gjorde att det fick bli fast drag.

Samma här. Bor på hästgård, använder dragkrok ofta och måste säga att jag tycker dragkroken är snyggare på V90:n (fast dragkrok) än vad den var på v60:n. Och även mer praktisk, gillar hur de placerat uttaget för el till släpet också.
av AndS
För er som står i valet mellan fast och halvautomatisk dragkrok. Be att få kolla på en hos handlaren hur det fungerar innan ni bestämmer er.

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]