Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
För mig är Volvo idag premium. Jag har två Volvo idag och jag fynderade lnte ens på andra bilmärken innan köpet dem. Insidan på nya Volvo är skitsnygg...jag bara älskar den.
av troubleshooter
Premium är en klurig fråga, på Internet kan man hitta 1000 exempel på det som folk kallar premium men egentligen ingen definition, för mig handlar premium om upplevelse och förväntningar, under upplevelser lägger jag saker som design, materialval och säkerhet. Under förväntningar lägger jag in saker som att bilen ska ta mig från punkt A till punkt B, men den ska kunna göra det bekvämare och säkrare än bilar som inte ligger i segmentet, i förväntningar lägger jag också allt som händer kring bilägandet, hur man blir hanterad som kund vid problem, service mm. Betydelsen premium bygger mycket på egna/tidigare erfarenheter, om jag bara åkt Volvo 142, med 3stegs automat så skulle jag kunna uppleva en Volvo 850 med automat som premium. En Toyota med lite bättre materialval i inredningen och lite bättre service kring bilägandet, kallades plötsligt för premium när den såldes som Lexus.

Som andra redan skrivit så är det högst subjektivt, och frågan om skillnaden mellan andra bilar och det så kallade premium handlar kanske mer hur man ser på sitt bilägande, vad man vill/kan lägga pengar på. De så kallade traditionella premium märkena som har erbjudanden i billigare segmenten har ju tappat lite av marknaden eftersom det idag har blivit billigare att tillverkar material som tidigare kändes som premium material, och därmed har fler möjlighet att leverera det.

Vilket innebär att sett ur bilen i sig innebär att exvis en Audi, BMW eller Mercedes inte alltid skall ses som ett premium märke.
av AndS
Glömde tillägga i mitt tidigare inlägg att det även är ett sätt att marknadsföra sig till nya kundgrupper som valt andra bilmärken som också valt att profilera sig som "premium". Premiumgruppen är oftast köpstark, dvs inte lika priskänslig och passar just nu Volvo som är en liten biltillverkar volymmässigt och har idag inget riktigt lågprissegment.
I andra segment väljer man att profilera "lågt pris för mycket bil" vilket kräver stora volymer.
Men det finns spaltmeter om hur man bygger varumärken, marknadsför och affären kring detta beroende av vilken väg man ska välja.
av Jacobsson
Ur ett marknadsföringsperspektiv tycker jag Volvo är tydliga och bra.
Känner verkligen att dom förmedlar ett premiumbärde där, för min del blir jag stolt över mitt val av bil när jag ser reklamen.
Säkert lite löjligt men så är det!
av Flajjan
Som varumärke har Volvo absolut kommit långt i sin strävan att bli mer premium än den bruksbil som dom var tidigare.
Reklamen som dom kör med är både underhållande och visar på livsstilen man "får" eller borde ha för att kunna ha råd med bilen. Hur många Volvo ägare har egentligen den möjligheten? Visst vill man som alla andra sälja in en dröm - frågan är om det är på den stora massans möjlighet.

V90 som sådan är både premium och inte, - bortsett att jag sitter illa i dom nya stolarna.
När jag haft bilen ett tag kan jag känna att man inte har gjort en bil som lever upp till priset, - Prisvärd - mycket tveksamt.
Det finns i mina ögon både billigare och dyrare bilar som är mer prisvärda och mer premium rakt igenom än vad jag upplever att Volvo lyckats med. Ett högt pris gör inte en produkt bra eller premium.

En annan viktig del i att upplevas som premium är att ÅF skall följa samma spår, där finns det ganska mycket att hämta. Bilbranschen har haft det för lätt i för många år för att säljarna skall anstränga sig (bekanta i bilbranschens egna ord) så pass att det upplevs premium. Självklart finns det säkert bilsäljare som är jätteduktiga, men dom är inte vanliga..
Jag har tyvärr inte träffat på någon Volvo säljare som nått speciellt långt.

Däremot Lexus har en helt annan attityd och upplevs mycket mer premium - man känner sig viktigare som spekulant än vad man gör hos Volvo. Det är lite märkligt att Bilia säljer båda märken och inte lyckas få samma attityd i alla sina olika butiker.

Det är ganska intressant att vissa är rena ambassadörer för Volvo här inne - att vi upplever bilen och allt runt omkring så olika.

För Volvo som varumärke och "Svenskarnas favorit" tror jag att greppet att försöka bli mer premium och dyrare är ett första spadtag till att sänka sigsjälv som just Svenskarnas favorit.

Låt det gå några år - folk inser att man köper en Mercedes/BMW/Lexus för samma pengar - varför ska man då köpa en dyr Volvo som inte når ända fram?
En annan tanke är att Volvo har varit en bruksbil som fungerat att använda i vardagen - då kanske man tittar på någon annan tillverkare som gör mer bruksbilar - för att det ska fungera i vardagen..

För dom som inte har möjligheten att köpa en ny bil för en smärre förmögenhet - som tidigare körde Volvo kommer säkert att titta på andra bilar än Volvo, av den enkla anledningen att dom defacto har blivit väldigt dyra.

Visst lite OT, men det kan vara en trolig följdeffekt av Volvos nya strategi i att försöka bli dyrare, förlåt, mer premium.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jacobsson skrev:Volvos nya satsning är som det skrivs om, en premiumsatsnong.
Roligt tycker jag som alltid haft ett svagt öga för Volvo sim märke men också gillat andra bilar som Exempelvis våra tyska bilar.
Sammanlagt har jag ägt många, väldigt många bilar. Ja så pass många att jag fått förklara mig för Skatteverket då dom undrat om jag bedriver en verksamhet som bilhandlare.

Nu har jag en mycket välutrustad XC90 T8 polestar. Jag förstår premiumtänket bakom deras nya modeller men frågan är vara, vad är premium?
Jag vill inte göra det enkelt och säga att tyskarna är facit för det tycker jag inte stämmer. Så vad är då premium om vi här på forumet får bestämma.
Vad är premium med Volvo idag, vad är verkligen inte premium?

Jag har inte haft problem med bilen och har därför inte mycket erfarenhet av detta men tycker att premium för mig är både ÅF, Volvo och alla deras underentreprenörer hanterar sin del lite extra bra och med ett enormt kundfokuserat.

Hur upplever ni det?
Du får lägga ett PM till mig när du är i säljtankar med din Xc90 T8. Jag är sugen på eldrift... :)
av barcusmrandt
Jag tycker tvärt imot föregående inlägg att tyskarna inte lever upp till prislappen. Det här är visserligen Volvos första försök i premium ligan, men jag tycker det känns i volvo att de verkligen försöker. Hos bmw, Audi och Mercedes verkar det som man helt har gått vilse i vad som är premium eller inte. De skryter så innih*** om dina premium bilar, men jag kan inte se det! Nonchalanta säljare, ok ofta i fina bilhållare - men hur bilhallen ser ut skiter jag i, det är inte där jag ska köra bilen. Dyra bilar, som jag inte tycker lever upp till bra upplevd kvalitet. Audi börjar ju närma sig VW invändigt, tråkiga och intetsägande utvändigt, bmw förstår jag inte varför nån tycker de är premium - plastiga och jävliga om du inte köper en X5 eller 7 serie och specar de för 1,5 mille. Dessutom ser jag oftare mina vänner med bmw på verkstad, och dessutom betalar en halv förmögenhet på det. Mercedes därimot har gjort ett ordentligt lyft med nya generationen bilar, och enligt mig är det just nu bara merca och volvo i den klassen. Valet stod mellan E-klass eller v90, men valet föll på v90 för jag kunde få den med en bättre drivlina med kombinationen plug in och fyrhjulsdrift. Dessutom tyckte damen mercan var lite för gubbig.
Användarvisningsbild
av sony
barcusmrandt skrev:Jag tycker tvärt imot föregående inlägg att tyskarna inte lever upp till prislappen. Det här är visserligen Volvos första försök i premium ligan, men jag tycker det känns i volvo att de verkligen försöker. Hos bmw, Audi och Mercedes verkar det som man helt har gått vilse i vad som är premium eller inte. De skryter så innih*** om dina premium bilar, men jag kan inte se det! Nonchalanta säljare, ok ofta i fina bilhållare - men hur bilhallen ser ut skiter jag i, det är inte där jag ska köra bilen. Dyra bilar, som jag inte tycker lever upp till bra upplevd kvalitet. Audi börjar ju närma sig VW invändigt, tråkiga och intetsägande utvändigt, bmw förstår jag inte varför nån tycker de är premium - plastiga och jävliga om du inte köper en X5 eller 7 serie och specar de för 1,5 mille. Dessutom ser jag oftare mina vänner med bmw på verkstad, och dessutom betalar en halv förmögenhet på det. Mercedes därimot har gjort ett ordentligt lyft med nya generationen bilar, och enligt mig är det just nu bara merca och volvo i den klassen. Valet stod mellan E-klass eller v90, men valet föll på v90 för jag kunde få den med en bättre drivlina med kombinationen plug in och fyrhjulsdrift. Dessutom tyckte damen mercan var lite för gubbig.

Kan bara hålla med dig när det gäller BMW och till och med MB. Har en släkting som kör MB E 200 och en S90 för mig är snyggare invändig och utvändig. Känslan jag hade i s90 inscription D5 hade jag aldrig i hans MB. Skulle ta S90 alla dagar.
Jag tycker att Volvo är premium och hsr samma kvalitet som premiummärken vi nämde tydigare.
av perhall
Enligt Dekra så är kvaliteten ganska likvärdig för audi bmw mb och Volvo. 20.miljoner observationer väger ändå tyngre än vad någons granne eller kompis har för erfarenheter...
av Flajjan
Jag har haft min bil i en månad ungefär, första veckan hade jag den lilla nyckeln. Sedan har jag haft denna nyckel, oftast ensam i en ficka. Fejkcrome på plasten känns ju tämligen vek.
IMG_5850.JPG
Nyckel
IMG_5850.JPG (95.83 KiB) Visad 1052 gånger
Att den redan är sliten känns INTE speciellt premium, skinnet visar även det på visst slitage redan. Hur ser nyckeln ut om 3 år?
Den gamla nyckeln var förvisso helplast men den såg ju fräsch ut efter 3 år.

Detta är inte heller speciellt premium i min värld.
IMG_5847.JPG
Golvmatta
IMG_5847.JPG (167.16 KiB) Visad 1052 gånger
Golvmattan skall ju samla upp grus, som V90s golvmattor är utformade kan man ju lika gärna strunta i att använda dom - dom gör ju inte mycket nytta..

Då har jag kört kanske 350 mil och dammsugit bilen en gång.

Missade att ta bild på insteget bak, belyst och fint, men med en fasansfullt dålig kvalitet/slittålighet. Min 5åring har gått i och ur bilen själv kanske 10 ggr MAX och panelen/insteget ser ut som det är 5 år gammalt.. Hur ser instegen ut om 3 år? Finns det ens något kvar?

För mig känns min V90CC mer och mer som en "snygg/fin" fasad utan någon speciell materialkvalitet i grunden.

Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader... Ja[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]