- tor 13 apr 2017, 11:35
#1165888
Men är det en annan personbil går ju dragkroken in som en kniv i smör i den andra bilens front och påverkar inte deformationen nämnvärt.
Sen kan man ju undra hur mycket det hjälper med infällbar krok, hela den styva hållaren för den lösa kroken sitter ju lik förbaskat precis innanför plastkofångaren och för över kraften till balkarna innan några deformationszoner har börjat komprimeras. Läste någon tidningsartikel om det för ett tag sedan att skillnaden var försumbar på fast och infällbar krok.
Ska man vara säker så skall ingen krok alls monteras, fast eller infällbar.
Xanthopteryx skrev:Förvisso några år gammal men:Det beror väl till stor del på vad som kör på dig, en lastbil med massiv kofångare i dragkrokshöjd kan ju vara illa.
http://teknikensvarld.se/whiplashskadan ... ok-131063/
Logiken är ju tämligen enkel egentligen:
Du saknar all form av deformation i en dragkrok till skillnad mot en mjuk kofångare e.t.c. med andra ord kommer du få större gkrafter när du blir påkörd jämfört med om du inte har krok som är ute.
Vad som dessutom händer med bilens grundstruktur när dragkroken stumt trycker till balkar e.t.c. jämfört när plast och annat skit mosas sönder är en annan fundering åtminstone jag ställer mig.
Men är det en annan personbil går ju dragkroken in som en kniv i smör i den andra bilens front och påverkar inte deformationen nämnvärt.
Sen kan man ju undra hur mycket det hjälper med infällbar krok, hela den styva hållaren för den lösa kroken sitter ju lik förbaskat precis innanför plastkofångaren och för över kraften till balkarna innan några deformationszoner har börjat komprimeras. Läste någon tidningsartikel om det för ett tag sedan att skillnaden var försumbar på fast och infällbar krok.
Ska man vara säker så skall ingen krok alls monteras, fast eller infällbar.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.