Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av S80Frälst
Det ser jättebra ut SBergdahl.
Det var en rätt så stor beställning.
Jag med hade tänkt beställa lite delar till min 46000 mil service 8)
Men blir inte klok på vilket kupefilter jag ska välja.
Jag med fick upp RIDEX filtret när jag slog mitt regnr. Men tjockleken ska visst vara 45mm.
Är det inte så att facket för kupefiltert är max 38 eller 39 mm.

Hur i helskotta får då detta Ridex filtret plats. Vet att det ska finnas 2 st fack, ett för den vanliga 25mm och den andra som är plomberad ska väl vara för ca 39-40 mm

Passade filtret för dig.
Tacksam för svar,
Av en frustrerad V70n ägare.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
46000 var verkligen inte illa :-)

Jag har luftkvalitetssystem i min. Båda facken för filter är öppna och jag har använt båda om vartannat. Ridexfiltret med artikelnumret tidigare här i tråden passar i det inre facket.
av S80Frälst
SBergdahl skrev:46000 var verkligen inte illa :-)

Jag har luftkvalitetssystem i min. Båda facken för filter är öppna och jag har använt båda om vartannat. Ridexfiltret med artikelnumret tidigare här i tråden passar i det inre facket.
Nej, Den börjar snart bli insliten nu :)

Jag tror inte att jag har luftkvalitetssystem i min. Eller hur vet man det förresten. Den är utav den första v70n som kom ut då.
Maj år 2000 tillverkades bilen.

Då får jag med andra ord klippa sönder plomberingen ifall jag ska kunna ha ett aktivt kolfilter. Tycker du att det märks någon större skillnad gentemot
ett pappersfilter.?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
S80Frälst skrev:
SBergdahl skrev:46000 var verkligen inte illa :-)

Nej, Den börjar snart bli insliten nu :)

Jag tror inte att jag har luftkvalitetssystem i min. Eller hur vet man det förresten. Den är utav den första v70n som kom ut då.
Maj år 2000 tillverkades bilen.

Då får jag med andra ord klippa sönder plomberingen ifall jag ska kunna ha ett aktivt kolfilter. Tycker du att det märks någon större skillnad gentemot
ett pappersfilter.?
Jag tror att du ska ha Auto som val på recirkulationen då. Det har jag. På S80:n från -00 (uttagen dec -99) hade jag inte auto som val där och den hade plomberad filterhållare. Men jag ser inte varför det inte skulle gå att klippa bort den och ha kolfilter oavsett.

Vet inte om jag märker skillnad än. Men det lär jag kanske inte märka heller, funkar det vet jag ju inte om det luktar illa utanför bilen ;-)
Men när det kostar som det gör såg jag ingen anledning att låta bli heller.
av S80Frälst
Nej det var inte så farligt dyrt. Billigare än Biltema tom.
Vad har för färgkod på din v70. Ser faktiskt ut att vara samma som min.
Jag har kod 417-26.
av S80Frälst
SBergdahl skrev:Marinblå pärlemor. Osäker på koden.
Japp, Det är samma.
färgkoden sitter i motorrummet :)
av andersuw
SBergdahl skrev:Ändröret var så lättmonterat med verktygen redan i bilen att det åkte på direkt. Får se om jag finjusterar läget lite någon dag, det är stort nog att gå att justera lite vad gäller vinkeln. Nu satte jag det så att inget av avgasröret skulle synas. Tycker det är rätt fult på t ex XC60 där de riktiga avgasrören syns som två små pluttrör mitt i den kromade kanten.
Bild
Bild
Exakt vilket ändrör har du monterat? Hade ett från Biltema som jag var helt nöjd med men det blev fult till slut så jag bytte ut det men är inte helt nöjd med det nya. Det har inte samma tjocklek hela vägen som ditt, vilket syns i vissa vinklar och inte ser så bra ut.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Köpte det mest diskreta jag hittade på ebay med en innerdiameter på minst 63mm eller vad mitt originalrör nu är. Kan nog hitta en länk i mallen ikväll. Var inte nöjd med Biltemas nuvarande sortiment, de som passade var för stora för min smak.
av andersuw
Vore fint om du kunde hitta en länk. Ja Biltema hade ett bra ändrör tidigare (se bild via länken nedan) men de som nu finns att tillgå är inget vidare. Precis som du vill jag ha ett förhållandevis diskret rör. Vill minnas att diametern på turboavgasrören (T och T5) är 60 mm och det är vanligen för stor diameter för att de mer diskreta rören skall passa.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... ndr%C3%B6r
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 25

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]

Ventilationsgaller V90-18

Bilskrotar är ibland en bra källa till s[…]