- ons 12 apr 2017, 18:58
#1165744
Min bästa tank på en V70 D3 MY13 med den gamla 5cyl motorn var på 4.9l/100km mätt vid pump. Normal förbrukning låg på 0.58-0.6l/mil. Mätt vid pump och totalförbrukningen efter 8700mil och 3 år låg på 6.2l/100km (riktiga siffror.. Färddatorn visade konsekvent ca 10% för lite.).
Anledningen att förbrukningen blev några tiondelar högre än "normalförbrukningen" var p.g.a husvagnsresor under sommaren som drog upp förbrukningen samt några långresor med släp.
Mitt körmönster var 75% motorväg 20% stadskörning och möjligen 5% landsväg.
Körde oftast skyltad hastighet. Hade 110 och 120-sträcka på min vanliga resa mellan Gävle och Stockholm.
Man måste köra rätt aggressivt och/eller snabbt för att komma över 0.7l milen på den bilen.. Och då är det en mindre snål motor än de bilar som vissa här verkar ha svårt att hålla under 0.8l/milen..man undrar lite om det verkligen är så lämplig körning där..
Anledningen att förbrukningen blev några tiondelar högre än "normalförbrukningen" var p.g.a husvagnsresor under sommaren som drog upp förbrukningen samt några långresor med släp.
Mitt körmönster var 75% motorväg 20% stadskörning och möjligen 5% landsväg.
Körde oftast skyltad hastighet. Hade 110 och 120-sträcka på min vanliga resa mellan Gävle och Stockholm.
Man måste köra rätt aggressivt och/eller snabbt för att komma över 0.7l milen på den bilen.. Och då är det en mindre snål motor än de bilar som vissa här verkar ha svårt att hålla under 0.8l/milen..man undrar lite om det verkligen är så lämplig körning där..
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13