Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flajjan
Visst kan det se renare ut utan en dragkrok, Jag har alltid haft fast drag tidigare, nu har vi fällbar krok på båda bilarna, dom är ofta ute - av den enkla anledningen att det är ett bra påkörningsskydd.
Med tanke på att merparten av människor som kör bil fullständigt struntar i om dom kör in i andras bilar när dom skall parkera tar förhoppningsvis dragkroken den första smällen. Då får den som inte bryr sig en trasig front, samtidigt som vår bil klarar sig.

Förövrigt så - ja bilen är nästan löjligt stor när man skall parkera på allmänna parkeringar. Ofta upplever jag att man är lite för lång för parkeringsplatserna.
av Strei73
Linqid skrev:Finns fast drag till V90? Trodde det bara erbjöds den halvautomatiska varianten...

Om ja, får jag fråga varför man då väljer det? Det förstör ju halva bilen... :)
Det är inte snyggt, det kan jag erkänna, men jag drar mkt hästkärra och taket på vad bilen fick kosta gjorde att det fick bli fast drag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Spid3r skrev:
VolvoB20 skrev:En dragkrok tänker jag inte ens på att den sitter där. Dessutom har den ju en funktion.

Den löjliga spoilern folk envisas med att montera på bakluckan på 70-serien därimot tycker jag är hemst ful och till på köpet saknar den funktion.
"Löjliga spoilern..." nu förstår jag inte vad du menar.. :D

Den där är ju diskret, jag pratade om helikopterplatformen man skruvar på 70-serien som man kan sitta och fika under om det regnar..
av pumpnasare
Jag har alltid haft fast drag på mina tidigare 16 st Volvo, men tog halvauto nu pga fulare drag har jag aldrig sett tidigare. Men det är min åsikt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Primus
Stämmer det verkligen att dragkrog är ett bra påkörningsskydd? Om det är en väldigt långsam påkörning kan jag se att det skyddar plasten. Men finns inte risken att krockdeformationszonen bak fungerar sämre? Krockenergin tas upp i chassit direkt. Ingen absorbering.
av Strei73
pumpnasare skrev:Jag har alltid haft fast drag på mina tidigare 16 st Volvo, men tog halvauto nu pga fulare drag har jag aldrig sett tidigare. Men det är min åsikt

Man vänjer sig, tog mig 3 dagar så tyckte jag det var helt ok. Och som många svarat, det är ett bra skydd.
Blev påkörd bakifrån på en 50 sträcka då jag stannade för fotgängare i min 850 GLT för många år sedan. Det var en Mondeo och föraren såg inte att jag stod still. Den fick stora skador i hela fronten och dragkroken flyttade sig knappt på min 850. På min förra bil hade jag halvauto som var oftast ute. Håller med om att designen på fasta draget kunna gjorts bättre, visste inte hur det såg ut innan jag fick bilen.
av pumpnasare
Strei73 skrev:
pumpnasare skrev:Jag har alltid haft fast drag på mina tidigare 16 st Volvo, men tog halvauto nu pga fulare drag har jag aldrig sett tidigare. Men det är min åsikt

Man vänjer sig, tog mig 3 dagar så tyckte jag det var helt ok. Och som många svarat, det är ett bra skydd.
Blev påkörd bakifrån på en 50 sträcka då jag stannade för fotgängare i min 850 GLT för många år sedan. Det var en Mondeo och föraren såg inte att jag stod still. Den fick stora skador i hela fronten och dragkroken flyttade sig knappt på min 850. På min förra bil hade jag halvauto som var oftast ute. Håller med om att designen på fasta draget kunna gjorts bättre, visste inte hur det såg ut innan jag fick bilen.
Du har en poäng där, så mitt kan bli ute hela tiden oxåBild

av Xanthopteryx
Förvisso några år gammal men:

http://teknikensvarld.se/whiplashskadan ... ok-131063/

Logiken är ju tämligen enkel egentligen:
Du saknar all form av deformation i en dragkrok till skillnad mot en mjuk kofångare e.t.c. med andra ord kommer du få större gkrafter när du blir påkörd jämfört med om du inte har krok som är ute.
Vad som dessutom händer med bilens grundstruktur när dragkroken stumt trycker till balkar e.t.c. jämfört när plast och annat skit mosas sönder är en annan fundering åtminstone jag ställer mig.
av HarleyCorv
Jag monterade på min S90 en avtagbar dragkrok som trycks in under bilen ca 10 centimeter från diffusern hur bra som helst, det syns inget av ingreppet.

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]