NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattiasv60
pavan skrev:...Jag tycker en rimlig total kostnad för fälg montering borde ligga någonstans på ca, 300 kr för alla 4 däck.
Vad baserar du den rimligheten på ?
Det priset kan du bara drömma om - såvida inte din kompis har däcksmaskiner i källaren...
Speciellt om du kommer med egna däck, så dom inte får tjäna något på att sälja däck till dig.
/M
Användarvisningsbild
av ThomasT
Det tar 30-40 min att lägga om och balansera 4 st hjul. Tar man 800-1000kr i tim så blir det ett spann på 400-700kr. Så när det börjar krypa upp mot 1000kr och däröver så tycker jag att det är orimligt.

.
av Wizzman
pavan skrev:
JallooZ skrev:Infosite.se finns. Dom har sitt lager i södertälje söder om stockholm. Men dom tar däcken i sin tur direkt från företagen, dvs tyskland bland annat, så det mesta går nog genom tyskland, även däckfirmornas skulle jag tro. Men är det svensk sida, så gäller svenska regler, så vad spelar det för roll vart däcken skickas ifrån? Samma däck, fast billigare
Jag har själv beställt på infosite.se och även däckonline. Båda levererades på mindre än 1 vecka
Jo skillnaden jag tänkte på är främst leveranstid då jag är i behov av däck så fort som möjligt. Allra helst skulle jag vilja kunna gå in i en butik i stor Stockholms trakten och köpa däcken, men då pratar vi nog om helt andra priser än dom ca, 2000 kr inkl, frakt för 4 däck som jag settonline.

Men sen dåg jag att kostnaden för att få däcken monterade på mina famlar fälgar verkar väldigt hög enligt dom priser jag sett. Vissa verkar ra mellan 150-250 kr per däck för enbart montering på fälg och montering på bil, och sen tillkommer 25-30 kr extra per däck för lättmetall fälgar.
Jag tycker en rimlig total kostnad för fälg montering borde ligga någonstans på ca, 300 kr för alla 4 däck.
150kr/st är rimligt och under det är nog mycket svårt att komma, men 250 plus 25-30kr för att det är alufälgar låter väldigt dyrt.

600kr inkl moms för det jobbet innebär ingen stor marginal för handlaren när allt är betalat kan jag säga.

Nackdelen med att lägga på smalare däck kan vara att fälgkanten skyddas sämre mot påkörning men 10mm bör inte göra någon avgörande skillnad.

Köper du fyra däck i den dimensionen för 2000kr misstänker jag att det är kinadäck. Jag har däckmaskiner hemma och hjälper lite jobbarkompisar och andra bekanta ibland, men jag brukar säga att de får gå någon annan stans om de köper kinadäck - eller att jag i alla fall inte tar något ansvar för skador på fälgar, eller står för merjobbet vid en reklamation och så vet jag att en hel del firmor resonerar också, så det kan vara värt att tänka på innan du beställer. De är oftast så pass mycket styvare att man lättare repar fälgarna i maskinen (då har jag ändå ingen klen budgetmaskin).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

När du mäter lambdasonden ska du mä[…]

Hmm fick inget meddelande idag

Lite inte på laddningslampan, den förbl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nä det har jag inte kollat, men det är v[…]