Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Var i Värmland häromdagen och försökte hitta en bra väg norrut till ett ställe utanför Sunne, det var stört omöjligt. Var tvungen att använda Google Maps i mobilen och min kollega som var så nöjd med sin nya Volvo sa att navin inte funkar så bra.

Så fick jag i senaste tyska ams se ett navitest:
Skoda Kodiaq/Google 4,5/5
Ford/Apple 4/5
BMW 320/here 3,5/5
Fiat500X/TMC 2,5/5
Merca C/Tomtom 2/5
V90/Inrix 1,5/5

Min misstanke bekräftades: Google Maps är bättre än integrerade GPS:er. Men hur kan Volvon vara så dålig?
De körde fyra typsträckor, Volvon kom sist på två och näst sist på två.

Och vi snackar inga små skillnader:
Pforzheim-Stugttgart: Apple och GOogle 00:48, Volvon 1:05
Tübingen-Stuttgart TMC 00:47, VOlvon 1:17
Hohenheim-Böblingen Google 00:45, Volvon 1:16
...

Samma upplevde jag i Värmland
av barcusmrandt
Jag har använt here maps på tlf (android) i flera år. Har testat många andra system och here har alltid varit bäst enligt mig. Har inte fått min v90 än, men hoppas verkligen det är bättre än den testen visar, för man har ju ingen vidare lust att sitta med navi på tlf i en ny bil för 800k lixom!
av DanskaSiden
Det kan jeg bekræfte - Volvos Navi virker så gammeldags.
De sidste par år brugte jeg en Tomtom Go med integreret SIM kort og den viste altid hvor der var tæt trafik, også på de mindre veje.
Volvos Navi i min S90 viser åbenbart tæt trafik udelukkende baseret på radiosignaler (selv om WLAN er aktiveret) og det betyder reelt set kun på motorveje og støre landeveje og rigtig ofte mangler varslingen der også.

Desuden varsler systemet for fartkameraer kun med symbol (dog kun i Sverige - det virkede slet ikke i Tyskland) og giver ingen lyd.

Tastaturen følger altid systemsprog - der kan ikke vælges flere tastatursprog eller specialtegn. Det betyder at når man kører i udlandet, så skal man enten skifte systemsprog eller tegne udenlandske bogstaver (fx ø/ö æ/ä, ü, ß, ø/ö) på tegnefeltet bogstave for bogstave.

ETA tid rammer heller ikke særlig godt mht kalkulationen af trafikforsinkelser.

"Favoriten" rummer åbenbart kun hjemmeadresse, alt andet havner i "bibliotek". Hvad er logikken?

Skærmen kan ikke skiftes fra 3d til 2d display. I 3d fylder en funktionsløs "blå himmel" 1/4 af skærmen,

For et system som koster 3-4 gange så meget som min gammelt TomTom device synes jeg er det virkeligt fræk. Alt i Volvoen er modernt men de har åbenbart glemt at give deres Navi en facelift....
av Gorban
Håller med om att navin inte är i klass med resten av bilen. Senaste månaden har jag använt Apple Maps i CarPlay för att jämföra och det fungerar minst lika bra om inte bättre. I Volvos navi ser man nästan inga detaljer och som påpekas ovan så kan man inte använda 3D-läget för då blir en tredjedel av skärmen himmel. Storleken på kartan är dock bra och trafikinfo fungerar hyfsat.
Användarvisningsbild
av JanneP77
Lånar tråden lite...
I min förra bil (XC70 2015) kunde jag skicka resmål från VOC till navin i bilen och när man startade bilen kom destinationen upp som ett val direkt på skärmen. Bara att trycka OK och köra.
När jag gör samma procedur i min V90 CC så skickas destinationen från telefonen men inget händer sedan i bilen. Lägger sig destinationen i någon annan "mapp" eller är jag helt dum i huv......? ?:-/
av PeterHappy
JanneP77 skrev:Lånar tråden lite...
I min förra bil (XC70 2015) kunde jag skicka resmål från VOC till navin i bilen och när man startade bilen kom destinationen upp som ett val direkt på skärmen. Bara att trycka OK och köra.
När jag gör samma procedur i min V90 CC så skickas destinationen från telefonen men inget händer sedan i bilen. Lägger sig destinationen i någon annan "mapp" eller är jag helt dum i huv......? ?:-/
Helt riktigt, destinationen hamnar i en annan mapp. Finns i fliken "Bibliotek"
Användarvisningsbild
av JanneP77
PeterHappy skrev:
Helt riktigt, destinationen hamnar i en annan mapp. Finns i fliken "Bibliotek"
Tack för svaret, då ska jag kolla Biblioteket! :D
av Johanu71
När man skickar destination via VOC så syns den som hastigast längst upp på skärmen vid start. Är man snabb hinner man bekräfta start av navigation direkt där. Sedan ligger den under inställningsmenyn. Det är bara att klicka högst upp på skärmen så dyker den upp i scroll down menyn. Det är t.o.m. markerat med en liten pil bredvid klockan.
Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!

Hej Har haft hjälp att felsöka ovanst&ar[…]

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !