Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
POLVO skrev:Hej,

Om du har köpt bilen med 21" så ska du inte betala för ngn programvara! Det var det dumaste jag hört! Du får ta det med säljaren. Som sagt om man kan beställa bilen med 21" så ska bilen vara anpassad från början.

Jag har xc90 iofs med 21"det har inte varit tal om ngn kostnad, eller programvara.

Ska man betala ingen när de mindre vinterhjulen skall på? Och till sommaren när 21" skall på?
Men ts skriver ju att 21" är köpt av annan firma, var god läs tråden, så vad som är det dummaste får du förklara :wink:
Din XC90 har troligtvis redan inställning som klarar 21" för den kan t.ex. inte köras på 17".
Begränsare har funnits tidigare men har då varit mekaniska vilket är lättare att acceptera då man får något fysiskt, däremot har alla inte monterat.
Så detta med styrutslagsbegränsning är inget nytt, däremot nytt att man gör det mjukvarumässigt, mekaniskt kostade också pengar att montera.
Har du fått begränsning som klarar 21" så kan du köra med mindre fälgar men får sämre vändradie.
Men du kan avstå från begränsning men tar då risken att hjulen under vissa förutsättningar tar i karossen, vilket säkert en del här i forumet fått uppleva.
Förklarar det dina frågor?
av Jacobsson
Derank skrev:Undermålig hårdvara, det går fruktansvärt segt att uppdatera Volvos mjukvara.

Tog 38minuter att uppgradera min iPhone idag så mjukvara generellt kan vara segt att uppgradera men det gör mindre skillnad om det bara blir bra!
av liketlever
POLVO skrev:Hej,

Om du har köpt bilen med 21" så ska du inte betala för ngn programvara! Det var det dumaste jag hört! Du får ta det med säljaren. Som sagt om man kan beställa bilen med 21" så ska bilen vara anpassad från början.

Jag har xc90 iofs med 21"det har inte varit tal om ngn kostnad, eller programvara.

Ska man betala ingen när de mindre vinterhjulen skall på? Och till sommaren när 21" skall på?
Skrev ju att jag köpte 21" UTANFÖR Volvo...

Skickat från min D6603 via Tapatalk
av liketlever
Det är klart ska man åka fint så kostar det. Tyckte bara 1700lät dyrt för att koppla in en sladd å skicka över lite data. Skulle köra in i gamla verkstadshallen (inga lyftar) där så kommer ju inte ta nån (mekplats) dom tar bara datorn dom har på hjul och rullar till min bil kopplar upp den börjar skicka över data och medan datorn gör det så kommer nog mekaniker sitta å mobilsurfa eller sitta i min bil å drömma sig bort. Därav jag tycker det va fult pris. Hade mekaniker stått å skruvat dom 45min så hade det varit en Annan sak..

Men efteråt då. Kan man då klicka i nån inställning när man skruvat dit vinterhjulen igen å få tillbaka svängradien,?

av AndS
liketlever skrev: Men efteråt då. Kan man då klicka i nån inställning när man skruvat dit vinterhjulen igen å få tillbaka svängradien,?

Nu gissar jag att det kan du inte göra och skulle tro att detsamma gäller om du får anpassning av hastighetsmätaren.
Även Volvo anpassar sina priser utifrån vad som skrivs här i forumet att 90-bilar nu ska tillhöra "premiumsegmentet" och gärna kostar på lite dyrare tillbehör. :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Man kan ju tycka Volvo borde ju upplysa om att det kostar 2000 kr vår och höst varje gång man skiftar vinter-sommar, 4000 kr / år för bara däcksskifte är ju inte småpotatis.

Eller är det en engångsavgift? För man begränsar styrutslaget en gång för alla och så får man leva med att man fått en finlandsfärja i vändradie hela tiden?
av least
liketlever skrev:Det är klart ska man åka fint så kostar det. Tyckte bara 1700lät dyrt för att koppla in en sladd å skicka över lite data. Skulle köra in i gamla verkstadshallen (inga lyftar) där så kommer ju inte ta nån (mekplats) dom tar bara datorn dom har på hjul och rullar till min bil kopplar upp den börjar skicka över data och medan datorn gör det så kommer nog mekaniker sitta å mobilsurfa eller sitta i min bil å drömma sig bort. Därav jag tycker det va fult pris. Hade mekaniker stått å skruvat dom 45min så hade det varit en Annan sak..
Tror du verkligen att de ens funderar på att flytta datorn till den "gamla hallen" och tillbaka bara för att du är för snål för att betala det som det kostar? Och du själv, arbetar du gratis på dagarna?

Om du nu är snål, strunta i mjukvaran. Den är inget krav, dina blingbling hjul kommer att rotera lika bra ändå.
av AndS
VolvoB20 skrev:Man kan ju tycka Volvo borde ju upplysa om att det kostar 2000 kr vår och höst varje gång man skiftar vinter-sommar, 4000 kr / år för bara däcksskifte är ju inte småpotatis.

Eller är det en engångsavgift? För man begränsar styrutslaget en gång för alla och så får man leva med att man fått en finlandsfärja i vändradie hela tiden?
Det är ju ingen skillnad mot om du fått mekaniska stopp för samma lösning, tror merpart åtminstone 99,99% inte bytte dessa vinder/sommar :wink:
Däremot så blir det lite lurigt om man dessutom uppdaterar hastighetsmätaren.
Problemet har funnits tidigare med både elektroniska och mekaniska funktioner så det är inget nytt som jag uppfattar att vissa tolkar det, men att det nu uppmärksammas är just detta att man mjukvarumässigt kan göra uppdateringar. Tar vi hastighetsmätaren så fick man själv hålla kolla på förändringen av visad hastighet beroende av hjulstorlek och du behöver ju inte ladda in ny mjukvara för den justering.
Och det är ju ett frivilligt val som görs utifrån att man väljer utifrån lite "ytterlighet" då 17-18" är standard.
av andersuw
Derank skrev:Undermålig hårdvara, det går fruktansvärt segt att uppdatera Volvos mjukvara.
Har hittills fått fyra mjukvaruppgraderingar till min V70 -15, varav minst två genomförda via USB för att öka överföringshastigheten. Ingen har tagit anmärkningsvärt lång tid.

Siffran 45 minuter inkluderar säkert hela processen: Bilen skall tas emot av teknikern, köras in på verkstadsplats, rätt mjukvaror plockas fram via VIDA (det är två olika i det här fallet, en för styrutslagsbegränsare om bilen har 18 tum eller mindre från fabrik och en för hastighetsmätare om bilen har 20 tum eller mindre från fabrik) och vid behov överföras till USB, bilen kopplas in, laddningen genomföras, kunden tillkallas, betalning erläggas, och bilen köras ut. Verkar på intet sätt orimligt att det hela tar 45 minuter tycker jag.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
AndS skrev:Det är ju ingen skillnad mot om du fått mekaniska stopp för samma lösning, tror merpart åtminstone 99,99% inte bytte dessa vinder/sommar :wink: Däremot så blir det lite lurigt om man dessutom uppdaterar hastighetsmätaren.
Problemet har funnits tidigare med både elektroniska och mekaniska funktioner så det är inget nytt som jag uppfattar att vissa tolkar det, men att det nu uppmärksammas är just detta att man mjukvarumässigt kan göra uppdateringar. Tar vi hastighetsmätaren så fick man själv hålla kolla på förändringen av visad hastighet beroende av hjulstorlek och du behöver ju inte ladda in ny mjukvara för den justering.
Och det är ju ett frivilligt val som görs utifrån att man väljer utifrån lite "ytterlighet" då 17-18" är standard.
Inget egentligt problem när det gäller hastighetsmätaren heller. Man får lite mer mätarrabatt än tidigare när man kör med mer normala fälg- och däckdimensioner bara. Lätt att kolla upp mot GPSen.

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]