Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Intressant med sikten åt sidan. Har inte tidigare reflekterat över att det kunde vara någon större skillnad där.

När det gäller hur man kunnat få till bakänden på V90 utan att offra så mycket utrymme inser jag den komplikation med längden som du (apersson850) nämner. Men en del av de alternativ jag sett tycker jag inte är så pjåkiga och hade säkert kunnat göras ännu bättre om ett proffs fått hålla i "pennan" och ägnat lite tid åt det hela.

Så här ser V90 faktiskt ut där bak. Inte så himla vackert från den här vinkeln om du frågar mig:
volvo-v90-2017-rear.jpg
volvo-v90-2017-rear.jpg (57.44 KiB) Visad 543 gånger
Här är en designskiss från tiden innan bilen lanserats:
008-volvo-v90.jpg
008-volvo-v90.jpg (152.65 KiB) Visad 543 gånger
Fler exempel där man kan se bilen från andra vinklar finns här:

http://teknikensvarld.se/bildgalleri/il ... ntry-2015/

En lätt förändring med något mindre lutande baklucka:
cdauto_V90polestar_illus_12315_4-626x415.jpg
cdauto_V90polestar_illus_12315_4-626x415.jpg (43.54 KiB) Visad 543 gånger
Ytterligare en bild på den varianten här:

http://blog.caranddriver.com/volvo-s90- ... gests-ceo/

En mer radikal omritning av hela bilen, inte bara bakdelen. Först originalet och sedan alternativet.
V90_03.jpg
V90_03.jpg (32.39 KiB) Visad 1457 gånger
V90_04.jpg
V90_04.jpg (37.55 KiB) Visad 1457 gånger
Användarvisningsbild
av Momentum
apersson850 skrev: Jag höll på att drämma in i en annan bil i en rondell, när jag körde V90 CC. Van vid min XC70 som jag är, insåg jag inte att ytterspegeln på en V90 CC perfekt döljer all trafik från vänster i en rondell.
Spegeln därnere på dörrsidan?
av andersuw
AndreasThn skrev:Oj de alternativen är inte vackra :shock:
Du menar främst den allra första bilden och den näst sista antar jag? ;-)
av mortimer
Den sista bilden (v90_04.jpg) är ju rätt tänkt. Jag är övertygad om att Volvo tappar många barnfamilljer med sin V90 och säkert kunder överhuvudtaget med den korkade designen av lutningen på kombiutrymmet.
Tänk en barnfamilj med minst 2 barn där man ska ha med 1 barnvagn, i många fall en syskonvagn/tvillingvagn som tar stor plats. I nuvarande V70 kan man packa en del ovanpå dessa (dock inte skymma sikten helt bak. Det utrymmet har ju försvunnit till stor del på V90. Man kunde behållt XC90´ns bakände på V90n, den är ju inte så lutande.
Många andra bimärken har också lutande baklucka, men t.ex Audi A6 och BMW 520 ser ut till ha bättre förutsättningar.
av andersuw
Ja det är ju lite onödigt att gå från botten av lutningsligan till en position nära toppen:

http://www.vibilagare.se/blogg/biltesta ... e-baklucka
Användarvisningsbild
av AndreasThn
andersuw skrev:
AndreasThn skrev:Oj de alternativen är inte vackra :shock:
Du menar främst den allra första bilden och den näst sista antar jag? ;-)
Neh inte direkt, de andre var så fruktansvärda att jag inte ens skulle överväga att köpa en.
av andersuw
Intressant. Du tycker alltså att häcken på en V70 är vackrare än alla de alternativa bakpartier till V90 som jag exemplifierade? ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Momentum skrev:Spegeln därnere på dörrsidan?
Det är ju just det, den är inte "där nere" längre. I och med att rutans underkant är så mycket högre upp, har spegeln förstås fått följa med. Därför ser åtminstone inte jag över spegeln på samma sätt som jag gör i den XC70 jag har idag. Inte hade spegeln på passagerarsidan vidvinkelglas ytterst heller, såvitt jag noterade. Det är bra med vidvinkel när man backar åt höger med långa släp (säg 8-10 meter långa), för att se var bakänden tar vägen.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
andersuw skrev:Intressant. Du tycker alltså att häcken på en V70 är vackrare än alla de alternativa bakpartier till V90 som jag exemplifierade? ;-)
Japp defenitivt.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]