Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av liketlever
Man ska tydligen lämna in bilen för att ladda ner någon mjukvara om man ska ha 21" hjul. Skulle ta 45min. Kan det verkligen stämma att dom ska ha 1695kr för att ladda ner nån mjukvara?

Vad har ni fått betalat?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
av AndS
För V90 blir väl 21" så stora att styrutslag måste begränsas och även hastighetsmätare blir felaktig, så programvara behövs säkert. Men det förhandlar du väl i köpet av bil om det beställs som tillbehör av bilfirman.
av FilipDjurberg
AndS skrev:För V90 blir väl 21" så stora att styrutslag måste begränsas och även hastighetsmätare blir felaktig, så programvara behövs säkert. Men det förhandlar du väl i köpet av bil om det beställs som tillbehör av bilfirman.

Jag valde till 21" och då sa inte min säljare något av detta, så det borde inte kosta något om man beställer det vid köp av bilen. :?:
av liketlever
Nu köpte jag 21" separat från en annan firma.

Men ändå nästan 1700 för att kolla in en kabel i bilen och ladda över lite data? 45min som sagt

Skickat från min D6603 via Tapatalk
av troubleshooter
Volvo kanske vill ha lite för att utveckla programvaran också, sen vill verkstaden ha sin del, 45 min på verkstan är väl
nästan en tusenlapp bara det idag så de betyder att Volvo verkar ta ca 700 kr för förändringen av programvaran, tycker
jag verkar rimligt. Även om det kan svida hos vissa.
av AndS
45 minuter på verkstadsplats som blir upptagen, det kostar pengar.
Skulle gissa på att det är därför merparten av uppdateringarna endast görs i samband med service när bilen ändå låser en serviceplats.

Men det kostar att vara fin och programvara är inte alltid gratis. :wink:
Användarvisningsbild
av Rillee
Jag förstår inte hur det kan ta så lång tid att ladda över programvaran. Sitter teknikern och skriver koden för hand?
Användarvisningsbild
av Derank
Undermålig hårdvara, det går fruktansvärt segt att uppdatera Volvos mjukvara.
av POLVO
Hej,

Om du har köpt bilen med 21" så ska du inte betala för ngn programvara! Det var det dumaste jag hört! Du får ta det med säljaren. Som sagt om man kan beställa bilen med 21" så ska bilen vara anpassad från början.

Jag har xc90 iofs med 21"det har inte varit tal om ngn kostnad, eller programvara.

Ska man betala ingen när de mindre vinterhjulen skall på? Och till sommaren när 21" skall på?
077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]

Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!