Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Vad skulle du kunna lära dig av en sådan jämförelse? Det är helt olika kundkategorier. De allra flesta som köper en V90 är förmånsbilsköpare som inte är ute efter något annat än en just en ny bil. De som kikar på en nyare begagnad V70 köper i de flesta fall privat och har en lägre maxbudget än V90 tillåter. Det torde vara rätt få som i nuläget på allvar står i valet och kvalet mellan en ny V90 och en begagnad V70.

Ett i sammanhanget intressant faktum är däremot att V70 sålde bra (i Sverige) som nybil ända in i kaklet. I själva verket har registreringssiffrorna för S/V90 inkl. CC ännu inte nått upp till samma nivå som dem V70/XC70 hade under det sista halvår de producerades.
Användarvisningsbild
av apersson850
90-serien är ju ganska mycket dyrare. Jag gjorde en jämförelse. Om jag utrustar en V90 CC till ungefär samma nivå som den XC70 jag redan har, då får jag ett listpris på runt 700000 för den nya bilen. Den jag har kostade 560000 i listpris. Visst, det finns ju en del nya finesser i V90 CC då, som inte finns i min XC70, men det är i alla fall så motsvarande som möjligt. Det finns också ett större bagageutrymme i XC70 än vad det gör i V90.
av mortimer
Trevligt och intressant med alla input.
Tycker överlag att Volvo har gjort två stora missar när de ersatt V70 med V90 där de glömt oss familjer som behöver stort bagage, glömt prislappen för vad mångas har råd med när de behöver en kombi. Känns som den är byggd för fjollor och chefer. Näh, det finns stor risk att jag lämnar Volvo som bil.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Det har Volvo med i beräkningarna.
Vi får väl se vad nästa V60 innebär.
av andersuw
När det gäller prissättningen tycker jag faktiskt inte man kan klaga på vad Volvo åstadkommit. Som apersson850 påpekar blir det visserligen avsevärd skillnad på prislappen om man tittar på vad en välutrustad V70/XC70 gick lös på som ny i jämförelse med en lika välutrustad V90/V90 CC. Jag har gjort samma slags jämförelse som han och landat i väsentligen samma slutsats.

Men ... man får då onekligen också ett och annat nytt "på köpet", det är otvivelaktigt i premiumsegmentet Volvo måste kunna konkurrera för att bära sig och, sist men inte minst, en basutrustad V90 kostar (i Sverige) bara marginellt mer än en basutrustad V70 gjorde. Billigaste alternativet just nu (det är möjligt att billigare kommer), d.v.s. en V90 D3 Kinetic, går lös på 325 000 enligt listan och går säkert i praktiken att få för under 300 000.

När det gäller bagageutrymmet och den starkt lutande bakluckan är jag dock inte säker på att Volvo gjort rätt. Säkert kommer man att dra till sig en del nya köpare som tycker bilen är tjusig. Men säkert kommer man också att tappa en del trogna kunder som nu inte längre ser någon större praktisk fördel med att välja just en Volvo. Och att vara just praktisk och rationell ser jag som ett av Volvos kärnvärden historiskt. Sedan är det förstås trevligt om bilen kan se bra ut också, men form före funktion, särskilt när det gäller just den här biltypen (stor kombi), nja ...
av andersuw
W.A.P.E. skrev:Det har Volvo med i beräkningarna. Vi får väl se vad nästa V60 innebär.
Vad tänker du då närmare bestämt på? Att V60 blir lite billigare än V90 kan vi nog lugnt räkna med. Men större lastkapacitet än V90 ... nä det tror jag inte vi kan räkna med.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Nä inte större än V90, men lite större än idag kanske för att konkurrera bättre, har väl "tisslats" lite om det här innan.

Är övertygad att Volvo har med tappet av vissa kundsegment i beräkningarna. Också diskuterat här innan. - var nog mest så jag tänkte. :)
av andersuw
OK. Men lite bättre än nuvarande V60 fast inte bättre än V90 räcker inte för att ersätta V70 ifråga om lastkapacitet. ;-)

Och visst, Volvo har säkert övervägt vinster och förluster när det gäller utformningen av baken på V90. Jag är dock inte säker på att de övervägt rätt. Vi får se.

Min egen uppfattning är att Volvo kunnat få till bakdelen på V90 rätt väl estetiskt utan att offra så mycket funktionellt som man nu valde att göra. Det är ju väldigt lite plats kvar på "övervåningen" där bak. Dessutom börjar luckan luta redan väldigt långt ner, längre ner på insidan än man kanske inser när man först ser bilen. Blev själv lite överraskad av det när jag först öppnade en V90 där bak.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har sett designförslag på V90 med rakare bakände. Men den ser rätt konstig ut. Det beror ju mest på att den är så mycket lägre från taket till sidorutornas nederkant, att den förhållandevis ser mycket längre ut än vad den är, jämfört med V70-karosseriet.

Jag höll på att drämma in i en annan bil i en rondell, när jag körde V90 CC. Van vid min XC70 som jag är, insåg jag inte att ytterspegeln på en V90 CC perfekt döljer all trafik från vänster i en rondell. I min XC70, med högre sidofönster, ser jag dem över sidospegeln, men här hamnar de bakom spegeln.
Användarvisningsbild
av grillchips
apersson850 skrev:Van vid min XC70 som jag är, insåg jag inte att ytterspegeln på en V90 CC perfekt döljer all trafik från vänster i en rondell. I min XC70, med högre sidofönster, ser jag dem över sidospegeln, men här hamnar de bakom spegeln.
Låter som hela A-stolpen i min V50... Helvete va man får flänga med skallen ibland för att se ifall något döljer sig där.
Re: Motorbyte

söker efter ett motorblock till B4164T2 eller[…]

Blinkande ljus

Gomidda alla. I mode när jag körde iv&a[…]

Motorbyte

Hej, har du eventuellt kvar den rasade motor och i[…]

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.