NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
Hej, kanske en dum fråga men jag vill vara på säkra sidan.
Ska köpa nya sommar däck och montera på mina gamla lätt metall fälgar.
Så jag har två frågor, först undrar jag om jag alltid utan undantag kan använda mig av lite bredare däck eller smalare däck på samma fälgar än dom däcken som suttit på innan på dom fälgarna.
Jag har idag på 215/50/R17 på fälgarna och undrar om jag kan montera på 205/50/R17, eller 225/50/R17, alltså 1 cm smalare eller bredare däck? Funkar det alltid på alla fälgar att ha olika bredd på däck, eller finns det vissa fälgar där bara en slags bredd på däck passar?

Samt är det något annat jag behöver ta hänsyn till än följande tre mått (t.ex, 205/50/R17)? Alltså om jag köper däck med rätt tre tidigare nämnda mått, samma som på dom däcken som suttit på innan på fälgarna kan jag då alltid vara säker på att dom nya däcken kommer att passa på fälgarna, eller kan det vara andra slags mått eller saker som gör att dom inte fungerar.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av leiwi
pavan skrev:Hej, kanske en dum fråga men jag vill vara på säkra sidan.
Ska köpa nya sommar däck och montera på mina gamla lätt metall fälgar.
Så jag har två frågor, först undrar jag om jag alltid utan undantag kan använda mig av lite bredare däck eller smalare däck på samma fälgar än dom däcken som suttit på innan på dom fälgarna.
Jag har idag på 215/50/R17 på fälgarna och undrar om jag kan montera på 205/50/R17, eller 225/50/R17, alltså 1 cm smalare eller bredare däck? Funkar det alltid på alla fälgar att ha olika bredd på däck, eller finns det vissa fälgar där bara en slags bredd på däck passar?

Samt är det något annat jag behöver ta hänsyn till än följande tre mått (t.ex, 205/50/R17)? Alltså om jag köper däck med rätt tre tidigare nämnda mått, samma som på dom däcken som suttit på innan på fälgarna kan jag då alltid vara säker på att dom nya däcken kommer att passa på fälgarna, eller kan det vara andra slags mått eller saker som gör att dom inte fungerar.

Tacksam för svar.
om du köper 205/50 / 17 så minskar rullomkretsen med 10 mm vilket gör -1,55%
vid 225/50 /17 så ökar omkretsen med 30 mm vilket gör +1,55%
Rullomkretsen får ej över- eller understiga 5%
av pavan
Aha, jag förstår. Så man kan ha olika bredd på däcken inom ett 5 procents intervall?
Så det är det enda man behöver ha koll på, alltså om det villkoret med däck bredden är uppfyllt och dom andra
två måtten stämmer så kan man alltid vara säker på att däcken passar på fälgen om man haft samma slags däck på innan på fälgarna?

Och sen är det ju förstås däckens max hastighet och max vikt som däcket klarar som ska vara uppfyllt också.
Användarvisningsbild
av Perra83
Med originalfälgar så går det oftast att välja lite bredare el lite högre däck. Vissa modeller är känsligare än andra.
Användarvisningsbild
av ThomasT
pavan skrev:Aha, jag förstår. Så man kan ha olika bredd på däcken inom ett 5 procents intervall?
Så det är det enda man behöver ha koll på, alltså om det villkoret med däck bredden är uppfyllt och dom andra
två måtten stämmer så kan man alltid vara säker på att däcken passar på fälgen om man haft samma slags däck på innan på fälgarna?

Och sen är det ju förstås däckens max hastighet och max vikt som däcket klarar som ska vara uppfyllt också.
Det är rullomkretsen som skall hålla sig inom -+5% inte bredden. Sedan om man ska vara paragrafryttare så får du inte byta till en dimensionen som inte står med i bilens helbilsgodkännande. Men det är inget som följs i praktiken...

.
av pavan
Perra83 skrev:Med originalfälgar så går det oftast att välja lite bredare el lite högre däck. Vissa modeller är känsligare än andra.
Det lutar främst åt att jag köper smalare däck (205/50/17) istället för dom som sitter på fälgarna nu som är 215/50/17.
Detta mest på grund av att det var bättre tillgång på dom smalare 205 däcken där jag tänkte köpa dom.

Förresten är det någon som vet var i Sverige man kan köpa riktigt billiga nya däck? Alla ställen online verkar skicka däcken från Tyskland trots att hemsidorna är på Svenska, finns massor av såna hemsidor.
Vill helst köpa från ställe som skickar däcken från Sverige.
av pavan
ThomasT skrev:
pavan skrev:Aha, jag förstår. Så man kan ha olika bredd på däcken inom ett 5 procents intervall?

Det är rullomkretsen som skall hålla sig inom -+5% inte bredden. Sedan om man ska vara paragrafryttare så får du inte byta till en dimensionen som inte står med i bilens helbilsgodkännande. Men det är inget som följs i praktiken...

.
Okej det är rullomkretsen som skall vara inom 5 procent. Jag förstår.
av JallooZ
Infosite.se finns. Dom har sitt lager i södertälje söder om stockholm. Men dom tar däcken i sin tur direkt från företagen, dvs tyskland bland annat, så det mesta går nog genom tyskland, även däckfirmornas skulle jag tro. Men är det svensk sida, så gäller svenska regler, så vad spelar det för roll vart däcken skickas ifrån? Samma däck, fast billigare
Jag har själv beställt på infosite.se och även däckonline. Båda levererades på mindre än 1 vecka
av pavan
JallooZ skrev:Infosite.se finns. Dom har sitt lager i södertälje söder om stockholm. Men dom tar däcken i sin tur direkt från företagen, dvs tyskland bland annat, så det mesta går nog genom tyskland, även däckfirmornas skulle jag tro. Men är det svensk sida, så gäller svenska regler, så vad spelar det för roll vart däcken skickas ifrån? Samma däck, fast billigare
Jag har själv beställt på infosite.se och även däckonline. Båda levererades på mindre än 1 vecka
Jo skillnaden jag tänkte på är främst leveranstid då jag är i behov av däck så fort som möjligt. Allra helst skulle jag vilja kunna gå in i en butik i stor Stockholms trakten och köpa däcken, men då pratar vi nog om helt andra priser än dom ca, 2000 kr inkl, frakt för 4 däck som jag settonline.

Men sen dåg jag att kostnaden för att få däcken monterade på mina famlar fälgar verkar väldigt hög enligt dom priser jag sett. Vissa verkar ra mellan 150-250 kr per däck för enbart montering på fälg och montering på bil, och sen tillkommer 25-30 kr extra per däck för lättmetall fälgar.
Jag tycker en rimlig total kostnad för fälg montering borde ligga någonstans på ca, 300 kr för alla 4 däck.
av JallooZ
Ska du ha snabba däck nu så är det nog svårt. Alla onlinesidor har nog 2-4 veckor leveranstid nu på högsäsong. Annars testa bilskroten, där kan man hitta billiga däck pronto

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]

Viloläge

Efter att senaste uppdateringen av appen, till den[…]