Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Samma i min bil (V90 D3 AWD) kört så mycket nu att jag knappt reagerar på det längre. Upplevt exakt samma i lånebil D5 AWD. Kommer som ett diskret "durrande" i framför allt stolen, tidigt i accelerationen. Är kvar trots sommardäck.
Kan ha väldigt fel men jag upplever det inte som ett fel.
en prodokt egenskap sägar du vet du att volvo skitar i det då eller vad menar du hadde (har) en xc70 som lät konstigt vid gas pådrag dom hadde min bil i 14 veckor för att kolla det dom viste inte vad det var och provat en lika dan D5 man och den låt den me och då sa dom en prodokt egenskap och så var det klart tyckte dom en toyota mekaniker var med i min bil och han sa direkt att det var spridar ljud det var inte farligt als men den lått mer än vanligt så en produkt engeskap då får viu se om volvo bryr sig als eller om dom skiter i det hoppas du vet mer om det ordet produkt egenskap
Kör S90 D5AWD R-design och Polestaroptimerad. Märker inget av det ni berättar om. Provkörde igår, flera gånger, enligt era beskrivningar och kände inget annat än bra drag och som vanligt mjuka växlingar.
Tyvärr har jag inte gjort samma test innan optimeringen, hade förstås varit intressant.
Nu har jag varit inne med bilen idag och felet med vibrationen vid gaspådrag är borta :)
Orsaken var, som jag misstänkte, i drivlinan. Vibration från kardanen.
Det finns en fix för detta och det innebär ett par brickor på en av lager upphängningarna.
Dessutom är taket nedlyft och bultarna till krockgardinerna åtgärdade utan nån synlig åverkan.
Så nu hoppas jag det rullar ett tag :D
rrc54135 skrev:Nu har jag varit inne med bilen idag och felet med vibrationen vid gaspådrag är borta :)
Orsaken var, som jag misstänkte, i drivlinan. Vibration från kardanen.
Det finns en fix för detta och det innebär ett par brickor på en av lager upphängningarna. (...)
Hei rrc54135,

Jeg har tipset forhandleren min (Bilia) om dette, og de lurer på hva slags fix som finnes her. De finner ingen info om dette i sine systemer (foreløpig).. Har du noe ytterligere info fra ditt verksted? Så vil jeg formidle dette videre til Bilia. :)
Hej. Har ingen mer info än att de sa att det fanns en fix beskrivet i Volvos system.
Och som sagt ett par brickor på ett av kardanlagren löste obalansen.
Det var Bilia i Skövde som gjorde jobbet.
Kanske din Bilia kan kontakta dom?
Fixen som finns som nämner detta och brickor är inte till spa bilarna utan till xc60 (tror jag). Kan vara att dom provat denna fix på nämnda bil med glädjande resultat.
Ska själv testa denna fix på en v90 r-design d5 awd

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

För att förhindra övervarvning av m[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]