Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lidas11
Jag har en V60 D5 aut som jag funderar på att BSR-trima. Anledningen till att jag är sugen på BSR är att det ska ge 80hk extra, från 205 till 285. Är det någon som har erfarenhet av detta eller vet hur motor, växellåda, bränsleförbrukning med mera påverkas? Förstår att det kanske inte är bra i längden om man kör bilen hårt men det är inte min avsikt. Bilen har snart gått 13000mil och jag skulle inte göra det om jag haft några garantier kvar.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
lidas11 skrev:Jag har en V60 D5 aut som jag funderar på att BSR-trima. Anledningen till att jag är sugen på BSR är att det ska ge 80hk extra, från 205 till 285. Är det någon som har erfarenhet av detta eller vet hur motor, växellåda, bränsleförbrukning med mera påverkas? Förstår att det kanske inte är bra i längden om man kör bilen hårt men det är inte min avsikt. Bilen har snart gått 13000mil och jag skulle inte göra det om jag haft några garantier kvar.
bilen håller om man kör med huvudet... vid dom milen kan olja rekommenderas bytas i lådan..
av mattiasv60
Det är väl klart att motor /vxllådan påverkas av detta - det inser bedömer du ju också eftersom du inte skulle trimma om det fanns garantier kvar (?) . En effektökning med 80 hk (om det är verkliga siffror) är väl sådär - men framför allt åker väl max vridmoment upp till +500 Nm ? Det kommer påverka.
Sen håller det säkert om du inte kör hårt - men vad skall du då med den extra effekten/momentet till ? (för jag antar att med "köra hårt" så avser du inte rödljusrace och hjulspinn i tid och otid ? :roll: )
/Mattias
av Lövet
Det kommer hålla alldeles utmärkt för "hård" körning också, så länge man inte kör som en direkt idiot (dvs maxacc med kall bil eller stillastående burnout).
av lidas11
mattiasv60 skrev:Det är väl klart att motor /vxllådan påverkas av detta - det inser bedömer du ju också eftersom du inte skulle trimma om det fanns garantier kvar (?) . En effektökning med 80 hk (om det är verkliga siffror) är väl sådär - men framför allt åker väl max vridmoment upp till +500 Nm ? Det kommer påverka.
Sen håller det säkert om du inte kör hårt - men vad skall du då med den extra effekten/momentet till ? (för jag antar att med "köra hårt" så avser du inte rödljusrace och hjulspinn i tid och otid ? :roll: )
/Mattias
Ja det blir över 500 NM, här är länk: http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3269/volv ... -2010-2011
Kommer köra som vanligt men är ju trevligt med lite snabbare omkörningar samt kunna acca lite snabbare ibland. När jag jämför med andra modeller på BSR så utmärker sig just D5an iom att det går att få så mycket mer effekt. Många andra ger bara 20-40 extra HP vilket jag nog inte skulle lägga pengarna på. Någon här som vet varför det är så? Är det att det bla är dubbelturbo på motorn?
av Maja
Hej Utan minsta koll på vad du har för motor men BSR är nog lite onödigt dyrt.
Jag har XC 60 MY14 215 hk och satte i ett chip från Bestchip tog 20 minuter men innan jag gjorde det så bytta jag bränslefilter tvättade motorn invändigt före oljebyte( behövdes av resultatet att döma) samt luftfilter. Bilen har endast rullat 6000 mil men nu blir det många mer, bilen blev helt underbar att köra trots endast + 68 häst och 130 + i vrid
Priset 2879 inkl fjärrkontroll. Har hört så många skeptiker i ärendet men ingen av dem har provat. Mer avancerad optimering kan vara befogad om motorerna är handbyggda under fullständig kontroll typ som en Nissan GTR motor som byggs av en person som sedan signerar den eftergodkännandet men motorer byggda på löpande bandet och endast skall uppfylla några ganska råa punkter så har det ingen betydelse det är väl därför Volvo vill vara med och tjäna pengar med sin Polstar optimering

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]