Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag krockade nästan idag. Bilen varken varnade eller reagerade över huvudtaget!

Skulle rakt fram i rondell (ut i avfart 2), låg i högerfil. När jag skulle passera avfart 1 svängde en bil snabbt in framför mig, från rondellens innerfil, han var alltså på väg ut via avfart 1. Jag tvärnitade, tutade, och konstaterade att det bokstavligt talat var centimetrar från sammanstötning.

Ska man tolka det som att jag reagerade "tillräckligt snabbt" så att Intellisafe inte behövde reagera? Eller ska man tolka det som att jag behöver besöka verkstad?

Kan inte sluta tänka på detta.
Senast redigerad av 1 Sleeper, redigerad totalt 0 gånger.
Så fort du har börjat bromsa så går säkerhetssystemet inte in. Just den situationen du råkade ut för är nog svår att hantera för bilen då den andra bilen antagligen kom snett bakifrån väldigt nära dig. Det tar då tid innan radar och kamera som är riktad rakt framåt kan se den andra bilen.

I går när jag skulle in i en rondell så tvekade bilen framför mig. Han började rulla in i rondellen och såg sedan en lastbil komma från vänster. Då bromsade han hastigt. Jag var med men hann inte få foten på bromsen innan min bil började plinga och varna. Jag hann dock bromsa själv.
Skulle tro att eftersom bilen märkte att du reagerade så tjöt den inte. Det är dock mycket möjligt att bilen förstärkte din bromsverkan. När bilen märker att det är "nära" så gör den bromsen mer responsiv och man behöver alltså inte trycka lika hårt för att få en hård inbromsning.
Troligen kände systemet av att du redan bromsade hårt nog, eller att bilen ev. kom in från en besvärlig position ur radar/kamera perspektiv.

Har annars själv fått 2 kollisionsvarningarar när bilen tyckt jag bromsat för dåligt, samtidigt som varningen kommer så förstärks bromsverkan markant, så absolut att systemet kan inverka fastän man redan bromsar.
Så står bilen där... på Bilias plåtverkstad efter en morgon med glashalka...

När jag vid 6 tiden skulle till jobbet åker jag på en ovanligt halt vägparti, det går i ca 15kmh, ingen bil bakom och en skarp kurva framför. när jag kommer runt kurvan står två bilar med sidorna mot varandra dvs dom har glidit mot varandra så en sida på varje bil hade bucklat varandra. jag försöker få stopp men det var omöjligt, gled bara rakt mot bilarna där jag även ser att den ena bilen med sidan mot min haren bilbarnstol med vad det ser ut som ett barn i..
utslag åt vänster och trampa till med fyrhjulsdriften fick tillslut bilen att ta ett mindre träd istället för bilarna.
När jag körde in i trädet med höger framskärm känner jag hur bältet dras åt, pedalen sjunker ner i golvet och bilen stannar.

Det gick med andra ord oförskämt bra!
När jag sedan väntar in bärgaren får jag se 3 bilar krocka, 4 cyklister välta och 2 gående göra en praktvurpa.
Inte heller bärgaren lyckades få stopp på sitt monster till bil. händelserik morgon, saknar bilen redan..

Jag är i alla fall väldigt nöjd med hur bilen hanterade situationen och hur relativt enkelt det kändes för mig att undvika större skador är det rent materiella. tycker inte heller att det blev så stora skador på min bil.
Jacobsson skrev:Så står bilen där... på Bilias plåtverkstad efter en morgon med glashalka...

När jag vid 6 tiden skulle till jobbet åker jag på en ovanligt halt vägparti, det går i ca 15kmh, ingen bil bakom och en skarp kurva framför. när jag kommer runt kurvan står två bilar med sidorna mot varandra dvs dom har glidit mot varandra så en sida på varje bil hade bucklat varandra. jag försöker få stopp men det var omöjligt, gled bara rakt mot bilarna där jag även ser att den ena bilen med sidan mot min haren bilbarnstol med vad det ser ut som ett barn i..
utslag åt vänster och trampa till med fyrhjulsdriften fick tillslut bilen att ta ett mindre träd istället för bilarna.
När jag körde in i trädet med höger framskärm känner jag hur bältet dras åt, pedalen sjunker ner i golvet och bilen stannar.

När jag sedan väntar in bärgaren får jag se 3 bilar krocka, 4 cyklister välta och 2 gående göra en praktvurpa.
Inte heller bärgaren lyckades få stopp på sitt monster till bil. händelserik morgon, saknar bilen redan..

Jag är i alla fall väldigt nöjd med hur bilen hanterade situationen och hur relativt enkelt det kändes för mig att undvika större skador är det rent materiella. tycker inte heller att det blev så stora skador på min bil.
Det må vara retligt, jobbigt och stökigt, men visst är det skönt när det bara är plåtar, plastbitar och annat skräp som gått sönder, och inga levande (eller nyss levande...) varelser som gått sönder?

Vilken modell har du? Vilka extra tillval gällande säkerhet har du?
Jacobsson skrev:Så står bilen där... på Bilias plåtverkstad efter en morgon med glashalka...

Skönt att det gick bra. Vad menar du med att trampa till med fyrhjulsdriften?
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]