Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag upplever en ganska knepig sak med min styrning. Det är som att innerhjulet, framförallt vid större rattutslag, styr mer än ytterhjulet vilket får innerhjulet att "kasa" lite vilket dessutom försämrar greppet. Det märks mest när det ligger grus på vägen. Det borde rimligen inte vara möjligt och det har gjorts hjulinställning på bilen, utan större skillnad, men likväl är detta upplevelsen. Jag kan även se att framhjulen slits lite konstigt fram, mer i mitten och lite snett nästan. Är jag ensam om denna upplevelse? Finns det några idéer kring vad det kan vara?

/fredrik
Det ska vara så, att innerhjulet styr mer för kallas Ackermansprincipen efter uppfinnaren, alla hjul ska ha en gemensam mittpunkt när man svänger , att det kasar när det ligger grus på vägen och i låga farter är ju för att det behövs lite friktion för att däcket ska "tvinga" bilen att följa en radie istället för att fortsätta rakt fram.
Bild
Det finns fler felaktiga inställningar som sliter däck, kolla först att du har rätt lufttryck, för lite luft kan också slita på mitten av däcken.
Är du minsta osäker gör en ny framvagnsinställning.
Tack för svaret.
Jag är dock medveten om att innerhjulet ska svänga lite mer, det som är så konstigt är att upplevelsen är att det är alltför stor skillnad och bilen kasar ganska ordentligt vid fullt rattutslag. Jag har aldrig haft någon bil, eller kört för den delen, där upplevelsen varit densamma, därav mina funderingar. Jag har å andra sidan aldrig ägt en framhjulsdriven (fyrhjulsdriven om man ska vara petig) Volvo tidigare.
P210 skrev:Det ska vara så, att innerhjulet styr mer för kallas Ackermansprincipen efter uppfinnaren, alla hjul ska ha en gemensam mittpunkt när man svänger , att det kasar när det ligger grus på vägen och i låga farter är ju för att det behövs lite friktion för att däcket ska "tvinga" bilen att följa en radie istället för att fortsätta rakt fram.
Bild
Det finns fler felaktiga inställningar som sliter däck, kolla först att du har rätt lufttryck, för lite luft kan också slita på mitten av däcken.
Är du minsta osäker gör en ny framvagnsinställning.
Är det inte så att för lite lufttryck ger slitningar på sidorna och för mycket luft ger slitage i mitten?

Vi använder en från Biltema för ba[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]