Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Har lite problem med att bromsen ligger an så täntke ta mig en titt på glidpinnarna.
De sitter ju in i någon slags gummigrej med en propp på insidan. Har inte kunnat kika in men känns som det är en insexnyckel som krävs för att dra loss.
Är det så? Och vilken dimension i så fall?
Har testat med 8 och den verkar vara för stor och 6 verkar vara för liten, och självklart har jag ALLA möjliga dimensioner och sorter av bits och annat, förutom just insex 7.....
av Xanthopteryx
nissesvolvo skrev:Det är storlek 7. Finns att köpa lite varstans.
Tack, jo jag vet, men hade velat ha det typ snarst. :-p
Men men, det löser sig.
av MickeM
Det är mycket ovanligt att dessa glidpinnar kärvar nämnvärt. Det är sannolikt bromskolven i oket.
Smörja med Bromsoksfett kan köpa tid, men....

En 7mm insex behöver du oavsett.
av Xanthopteryx
Nu har jag fått fatt i en sjua i allafall!
En hel nyckelsats - har inte testat den än men tyngden och längden på nycklarna inger förtroende helt klart.
Clas Ohlson, Bondhus, 229 kronor (röd hållare).
Nummer sju har som exempel en totallängd på 19 cm och i ene änden är det en kulformad ände som möjliggör vinkel vid skruvandet.
av sensonic
Frågan är lite vad du menar med "ligger an"? Om det ligger emot och blir varma skivor röstar jag också på oken. Är det mest skrapljud och ingen värmegenerering är det troligt att du har fått rostkant på bromsskivorna (kolla även insidan). Skiva och belägg byts samtidigt.
av Xanthopteryx
sensonic skrev:Frågan är lite vad du menar med "ligger an"? Om det ligger emot och blir varma skivor röstar jag också på oken. Är det mest skrapljud och ingen värmegenerering är det troligt att du har fått rostkant på bromsskivorna (kolla även insidan). Skiva och belägg byts samtidigt.
Ligger an som i värmer gôtt.
På förra bilen (R.I.P.) så hade jag det problemet en gång, men visade sig vara glidpinnarnas fel. Åtgärdade det och allt blev bra.
Det som kanske talar lite mer åt pinnarna är att det bara är utsidan klossarna är redigt sletna på. Insidan ser fint ut, så är lite som att den klämmer ihop och kolven släpper trycket på insidan men utsidan rör sig inte tillbaka som den skall.
Känns som att börja i den lätta (läs "billiga") änden först i allafall =)
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?