Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1164835
Lövet skrev:Allt finns på bilsweden.se
Där jag letat.. Hittar inte där man kan se bränsle och bilmodell i samarbete matris.
av Lövet
#1164845
Användarvisningsbild
av joel80
#1164872
Tack..
Kan konstatera att så gott som alla modeller (förutom typ XC60) har backat sen förra året.
De flesta dock bara med nån enstaka procent.
Men

VW Passat har backat absolut mest.. Från 93,72% i Mars 2016 till 47,32% Mars 2017.
Så den minskning vi ser på den totala dieselsiffran går även att se på de modeller som säljer allra mest dieselbilar.
av Lövet
#1164874
Förklaringen stavas Passat GTE. Ett fullvärdigt alternativ som inte är (så mycket) dyrare än motsvarande diesel i inköp. Ägandet för tjänstebilsföraren blir väldigt förmånligt.

Tyvärr har den inte elmotorn på bakaxeln, då hade den varit extremt intressant för min del.
Användarvisningsbild
av joel80
#1164889
Ja.. det är synd att inte Volvo fattat detsamma. En D5 TE är snäppet för dyr för många, även om ägandekostnaderna blir rätt låga och man efter tre år betalat mindre än för motsvarande D5:a så ryggar folk tillbaka för inköpspriset.. :/

Skulle dom kunna släppa den lite billigare (dom gör säkert ordentlig vinst på den med tanke på att priset på batterier gått ner med 40-50% sen dom lanserade modellen, men priset inte följt med ner.)
av dfa
#1164905
joel80 skrev:Tack..
Kan konstatera att så gott som alla modeller (förutom typ XC60) har backat sen förra året.
De flesta dock bara med nån enstaka procent.
Men

VW Passat har backat absolut mest.. Från 93,72% i Mars 2016 till 47,32% Mars 2017.
Så den minskning vi ser på den totala dieselsiffran går även att se på de modeller som säljer allra mest dieselbilar.
En till parameter är att cirka 70-75% av alla nyregistrerade Volvo ägs av juridiska personer, dvs tjänstebilar (info också från Bilsweden, Månadsrapporterna, längs bak) vilket även ungefär samma förhållande som för BMW, Mercedes och Audi.
Fast intressant nog helt omvänt förhållande för ex. KIA - ergo privatköpare föredrar billigare bilar.

Tjänstebilsförarna behöver inte oroa sig för restvärde när dom lämnar tillbaka bilen om 3 år, så dom kan glatt fortsätta att välja diesel, MEN vad som kommer att hända är att det kommer fortsätta komma drösvis ut begagnade dieselbilar på marknaden i åratal framöver. Hur det påverkar priserna i kombination med en fortsatt mer negativ bild av dieselbilar är väldigt svårt att säga, samt införande av Bonus/Malus systemet.
Å andra sidan kommer utbudet av begagnade bensinare vara fortsatt lågt.

Jag sålde min V40 D3a i Januari helgen efter att Olso förbjudit diesel och köparen för detta på tal. Så andrahandsköparna har redan börjat fundera men det finns som sagt brist på vettiga alternativ för dem.
Användarvisningsbild
av joel80
#1164934
Tjänstebilsförare är kostnadsinriktade och bryr sig självklar om restvärdet då det är en del i kalkylen. Om man får ut mindre för bilen vid bytet efter 3 år påverkar det!
Att priserna på alternativ blir billigare samt att skatten nu troligen höjs rejält just de här 3 åren gör att just tjänstebilsförarna kan bli de som väldigt snabbt tippar över vågskålen åt andra hållet.

Just det är där med få val tror jag kommer att visa sig spela in på restvärde när det gäller elbilar kommande 5, kanske 10 åren.
Fler och fler vill ha elbil men rätt få har ju möjlighet att köpa en ny. Därför kommer restvärdet på en elbil vara förhållandevis högt medans dieselbilarna kan bli mindre eftertraktade (och som du säger väldigt vanliga).

Jag tror också att efter vi sett en kraftig nedgång i försäljningen av dieselbilar, om det kommer 2020 eller några år senare, kommer man rikta in sig på bensinbilarna.. Det kan då kanske bli så att de bilar som kan köras på t.ex E85 plötsligt blir mer attraktiva på beg-marknaden.. Men nu spekulerar jag bara såklart. :)
av andersuw
#1164958
joel80 skrev:Skulle inte köpa en dieselbil idag. Finns tendenser till att tro att andrahandsvärde på en diesel kan falla kraftigt närmsta åren. Flera stora världsstäder har beslutat om förbud för dieselbilar från 2025 och det är ingen omöjlighet att vi ser liknande beslut inom landet eller fler städer i Europa närmsta åren.
Försäljningen av nya dieselbilar sjunker också rätt kraftigt..

Det kan såklart ta 5-6 år innan det påverkar, men det kan också gå snabbare.. Så även om det inte är något att svära på är det en osäkerhet.. Skulle det vara en investering i en aktie med den framtidsosäkerheten skulle nog de flesta avråda.
I Tyskland finns sedan många år förbud mot att köra med vissa fordon i vissa innerstäder. Men där har man varit kloka nog att förbjuda efter hur mycket bilen skitar ner istället för efter bränsletyp. Alltså går det utmärkt att köra diesel med partikelfilter men inte bensinbil utan katalysator. När man nu står i begrepp att skapa en del nya zoner med ännu hårdare reningskrav kommer dieslar som uppfyller Euro 6 fortfarande att vara tillåtna. I Paris finns ett förbud mot att köra med bilar som är mer än 20 år gamla men inget förbud mot att köra diesel.

I Oslo finns ett tillfälligt beslut om att tillfälligt kunna förbjuda dieseltrafik vissa dagar. Även vid de få tillfällen när man förbjudit dieseltrafik någon dag har beslutet inte kunnat verkställas eftersom polisen vägrar bötfälla dem som bryter mot förbudet.

Deklarationen från borgmästarna i Paris, Madrid, Aten och Mexico City om att förbjuda diesel från år 2025 är just bara en deklaration och har ingen som helst bindande verkan. Om det verkligen kommer att göras något blir det med all sannolikhet ett förbud som påminner om det i Tyskland, det vill säga ett förbud som tar sikte på hur mycket bilen skitar ner snarare än på bränsletypen.

Här i Sverige är dieselbilarna, både person- och lastbilar, den del av fordonsflottan som främst bidrar till att minska de fossila CO2-utsläppen tack vare sin högre verkningsgrad och tack vare den icke-fossila diesel som nu svarar för en väsentlig del av den diesel som förbrukas. Etanol framstår däremot som ett passerat stadium i utvecklingen. Personbilar som körs på etanol har sämre verkningsgrad och etanol är också sämre än HVO-diesel när man tittar på hela kedjan från "well to wheel".

Det finns ett stort sug efter moderna och snåla dieslar på begagnatmarknaden nu när skatten blivit så pass låg att det lönar sig även för dem som inte kör så mycket att köra diesel. Att det sålts lite färre dieslar de senaste åren kan nog bidra till att höja dieselns goda andrahandsvärdet lite ytterligare. Elbilar framstår däremot som ett osäkert projekt vad andrahandsvärdet beträffar eftersom priserna på nya elbilar kan förväntas sjunka väsentligt under de närmaste åren.
av dfa
#1165047
joel80 skrev:Tjänstebilsförare är kostnadsinriktade och bryr sig självklar om restvärdet då det är en del i kalkylen. Om man får ut mindre för bilen vid bytet efter 3 år påverkar det!
OK, point taken. Det jag menade var att månadskostanden är förutbestämd (för den förändras väl inte under avtalstiden?) så om marknaden skulle vika under tiden så blir månadskostnaden ändå den samma.
Köper man privat sitter man där med skägget i brevlådan om ens bil skulle bli mindre populär av någon anledning,

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]