Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
apersson850 skrev:Jo, det där med fritiden är helt rätt. Man får oftast jobba betydligt längre tid för att dra ihop pengarna till verkstaden, än vad det tar att göra jobbet själv.
Men, som du skriver, var och en tänker på sitt vis där, och alla har ju rätt att göra som de vill.
Precis. Det är mer värdefullt för mig att spendera 2-4h med min son än 2-4h med bromsarna på uppfarten.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det här har inget med själva bromsarna att göra, men de har vi ju ändå redat ut, så jag fortsätter på familjespåret.

Beror givetvis på ålder på ungarna, men ibland har jag tillbringat de där timmarna vid bilen tillsammans med någon unge. Då har man både umgänge med dem och samtidigt lär de sig något som de kan ha nytta av, när de lever på studentekonomi och inte har något annat val än att skruva själva. Det är ju inte alltid de bosätter sig så de kan köra hem till pappaverkstaden när det krånglar.

För egen del får jag nog räkna med att jag får jobba 5-6 timmar för att dra in vad verkstaden kostar när de håller på 1-2 timmar. Så jag hinner både byta skivor och umgås med barn (rent hypotetiskt; de bor inte hemma längre) under den tid som jag får jobba för att betala verkstaden för att göra jobbet. Då har jag ändå så nära till verkstaden från min arbetsplats att jag går mellan ställena på några minuter.
av mortimer
Min barn är på tok för unga för att lära sig att skruva änsålänge; den ena fyller snart 2 år och den ena föds endera dagen/veckan. Men om några år så kan det bli aktuellt säkert
av mortimer
Så, då var bromsarna bytta i helgen. Lillkillen var nyfiken och ville gärna hjälpa till, han trivs med pappa som fixar och donar.
Tog alltsom allt knapp 3.5h inkl framplock och bortplock av verktyg. Första sidan (höger) tog typ 1.45min och andra sidan strax över 1h. Det som tog tid var att få skivan över hjulnavet men med lite våld och teknik så gick det tillsist( när jag lärde mig hur jag kunde snurra skivan runt navet enkelt). Uvecklingen har gått något framåt när det gäller bromsarna, speciellt fjädern som är lite mer ordentlig och spänstig.

Det som var stora vinsten var att man kände sig stolt över att ha löst det själv och att det är inget svårt, samtidigt som man sparade nästan 1500kr som man kan ha till pizza istället ; eller något annat.
Filter i Aisin tf-71sc?

Har en D3 VEA 2017 med Aisin tf-71sc. Har läs[…]

Tack den har jag. Men behöver veta vilka stif[…]

Re: Motorbyte

söker efter ett motorblock till B4164T2 eller[…]

Blinkande ljus

Gomidda alla. I mode när jag körde iv&a[…]