Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går fan inte att ge köpråd mer än att handla inte för mer än att du har en rejäl buffert för obehagliga överraskningar eller skaffa dig en karl som kan "trolla med knäna" och har tummarna på rätt sida.
Bilar är besuttna av djävulen :wink:
av Madelaine
snepo skrev:
Lövet skrev:Så länge det är 115hk är det rätt bil i de avseendena.
115 hk i en V70? Hur går det?. Måste vara väldigt trött. Har aldrig kört med den motorn. Men några v70/s80 med 140hk bensin. Tyckte de var trötta. Visst det är diesel med vrid från låga varv,men 115hk. Jag vill gärna ha mycket hk i mina bilar. Fast alla är vi olika. Undrade mest om det är extremt segt,eller märker man inget vid normal körning?
Hela tråden handlar ju om D2. Och dom har 115kh. Så det är info och jämförelser om dem som jag söker. Inte andra motorer.
av Leafs
DRIVe eller D2 (från 2013) med 115 hk har fått oförtjänt mkt skit, gissningsvis ofta från dem som inte har kört en sådan....

Inte det minsta farlig att köra om med och klarar alldeles utmärkt att bära hela familjen med massiv packning och tung takbox till Åre, dessutom med en förbrukning under 0.5 liter per mil.... Är den rolig att köra? Nä inte det minsta. Snabb? Nä inte om du jämför med en T6 eller D5 t.ex. Det är en helt ok "vardagsmotor" helt enkelt. Mest märks nackdelarna i stan vid rödljusen, på landsväg med farten uppe så lider jag inte alls. Det går inte att känna någon skillnad alls på en DRIVe och en D5 när farthållaren är aktiverad på 110 km/h. Båda gör jobbet.

Men som vanligt så är ju allt en fråga om subjektivt tyckande. Det finns ju de här på forumet som tycker T6 är för slö och måste trimmas. 8)
av Malmstroem
Jag har kört en del med både DrivE och D2. Jag tycker att den fungerar helt OK i stan. Det går tillräckligt fort vid rödljusen -- i alla fall för mig. Där jag har problem är omkörningar på 90-väg, speciellt med en lastad bil. Det krävs rejäla raksträckor och/eller rejäl planering för att ta sig om en annan bil.

Jag håller dock med dig om att det är en helt OK vardagsmotor. Vill du åka billigt och inte tänker dra något tungt släp är den inte ett dumt val.
Känns bilen bra och då skall du pressa den HÅRT både i dragläge dvs full sula och broms undanmanöver kör som en biltjuv stanna och lyssna och lukta. Låter det illa, då ÄR det illa.
15k+ = ingen motorgaranti 18K+ = ...

Du frågar på D2 ok
Men kolla de andra så får du med största säkerhet mer än bara motoreffekt (som jag förstår att du inte törstar efter)
av jpennerb
Jag har kört D2 i både V50 och V70 och den funkar helt okej och framförallt till V50n. Effekten där är inga problem däremot körupplevelsen är inte den bästa. Det krävs väldigt mycket växlande pga motorns lilla register och ger ingen harmoni i körningen där den blir lite ryckig.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]