Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dfa
Jag har full förståelse för om du specat bilen precis som du vill ha den, men jag tänker att 408 tusen låter som lite mycket?

Jämför t.ex med en lite annorlunda specad (Momentum) D4 som Bilia säljer för 349 tusen.
https://www.bilia.se/bilar/volvo/awd-automat-99002/

Min poäng är att det verkar gå att köpa D4or till betydligt lägre pris än det som du anger om du inte vill ha den specad exakt på sättet som du gjort.

Om du sedan inte vill ha bilen levererad i en trafikintensiv miljö ( men ändå vill köpa bilen av den ÅF som har lägst pris) kanske säljaren kan hjälpa dig med att köra bilen till en lugnare plats vid leverans?

Ang nya XC60 så är min uppfattning också att den är cirka 10 cm bredare än tidigare modeller baserat på den info jag har hittat.
av MTH
para skrev:Nya xc60 är väl ca 1cm bredare än gamla. Tror inte det påverkar så mycket...
Varför vill du ha manuell? En automat är ju mycket enklare att köra och du kan koncentrera dig på att styra istället för att vispa runt med 8 växlar och en extra pedal på golvet.
Ja, varför inte köpa en rullstol också. Det är ju mycket enklare att rulla fram än att gå...
Om man nu har problem att styra, eller överhuvudtaget manövrera, en bil med manuell växellåda bör man nog hålla sig till kollektivtrafik istället. Eller varför inte anmäla sig till färdtjänst på en gång. Vill också gärna veta var du hittar en Volvo med 8-växlad manuell :roll:
av para
MTH skrev:
para skrev:Nya xc60 är väl ca 1cm bredare än gamla. Tror inte det påverkar så mycket...
Varför vill du ha manuell? En automat är ju mycket enklare att köra och du kan koncentrera dig på att styra istället för att vispa runt med 8 växlar och en extra pedal på golvet.
Ja, varför inte köpa en rullstol också. Det är ju mycket enklare att rulla fram än att gå...
Om man nu har problem att styra, eller överhuvudtaget manövrera, en bil med manuell växellåda bör man nog hålla sig till kollektivtrafik istället. Eller varför inte anmäla sig till färdtjänst på en gång. Vill också gärna veta var du hittar en Volvo med 8-växlad manuell :roll:
Oj, jag frågade bara varför han ville ha en manuell. Har man aldrig ägt en bil och knapp kört något alls så blir det ju lite enklare med automat, håller du inte med om det? Sen får han ju köpa manuell om han vill såklart. Några vill ha manuell för körglädjen eller bränslebesparingen men TS skrev inget om det så jag undrade varför?
Rullstol? Färdtjänst? Vad menar du? Tillförde ditt inlägg något egentligen?
Ok volvos manuella kanske bara är 6vxl
Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
Hej igen!

Tack för åsikterna - de uppskattas - det är bara bra man säger
vad man tycker tex om manuell/automat och AWD/inte-AWD.

Faktum är jag vet/visste jag ville ha manuell medan AWD eller
ej var oviktigt och jag trodde jag fick offert på en AWD men
fann det ej var det då jag kollade specarna, men nu när jag
kollat in ännu mer än tidigare vad AWD innebär ifråga om ökad
bränsleförbrukning (uppemot 100 kr extra för Simrishamn till
Göteborg t&r), något sämre prestanda i goda väglag samt förlorad
miljöbilstatus så tror jag mig veta jag att jag ej vill ha AWD oxå.

Det jag börjat oroa mig om är att bilen ej har läderklädsel
(vilket jag bad säljaren om) utan "Sportstolar fram" "Mörkgrå
Nubuck/läder GR60" = textil/läder. Och jag vet läder är bättre
än textil (genom vad jag snappat upp på diverse ställen) så

--->>> hur är det med denna klädsel? - är "Mörkgrå Nubuck/
läder GR60" kass?

(Är man Gas Monkey kan man ju ta den till Sue när tyget går
sönder men i Sverige lär det kosta feta pengar laga söndriga
säten.)

R-design är ju betydligt dyrare än Summum som i sin tur har
läder så R-design stolarna borde ju vara minst lika bra även
om de "bara" är textil/läder, eller hur är det med det?

--->>> Sedan undrar jag om man skall fråga om man kan byta
till 20-tum-hjul IXION IV 20"(13000 kr extra enligt Bygg Din
Volvo) eller är det bara meningslöst "bling" jämfört standard
IXION III 18"?

Bilen ser i vart fall klart bättre ut med 20 om man tittar på den
på Bygg Din Volvo - lite av "SUV-igheten" försvinner ... .

För övrigt knackade en granne på igår kväll och sade han kunde
hjälpa mig hämta en bil från Lilla Edet jag också tittat lite på
- en Ice White D4 Summum AWD manuell reg-nummer OKT123
för 375.000 kr. (Om vi gör oss sådant besvär får jag kolla om det
går få med vinterdäck och fast drag till bra pris.) Han får tågbil-
jett av mig dit så kör vi hem till Simrishamn sedan - men nu vill
jag ju inte ha AWD längre ... . Men kan han hjälpa mig från 40
mil bort så kan han ganska säkert hjälpa mig från i vart fall hela
Skåne också så räckvidden ökade därmed ordentligt ... .

Mvh OskarO
Användarvisningsbild
av snowi
Jag hade valt utan AWD då jag inte anser att det behövs i vårat klimat, syftar i detta fall på Göteborg.

Dessutom så får du D4 VEA (nyare motorn) och den nya lådan om du väljer utan AWD.

Hade heller inte kört på en R-design utan en Summum istället, dels för att jag inte alls upplevde något skillnad med Sportchassi som R-design har, men också då en Suv i mina ögon inte är sportig på något vis.

Värt att tillägga är om du har beställt en XC60 Classic i dagsläget, så går ingen klädsel att ändra, majoriteten av bilarna från Gent kommer med sportstolar och bara ett fåtal har komfortstolar ("vanliga" lädersäten)

Automat har jag svårt att klara mig utan..väldigt behagligt, trots att man kört både manuell personbil och lastbil i många år.

Färgen hade jag också ändrat då Vit måste vara en av de tråkigaste kulörerna som existerar på en bil! :roll:

Kör på en Metallic istället! :D
Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
Tack för dina synpunkter!

Den är köpt idag för 405 kkr och det gick inte ändra något
- just det. Ursprunglingen var jag beredd spendera nästan
det dubbla så detta är ett minimumbudgetköp - jag vill ha
något som ser så billigt ut som möjligt för inte locka tjyvar
mm i Gbg så det är därför jag vill ha Ice White :) ... .

Mvh
Användarvisningsbild
av Derank
Hehe, jag gillar det där "minimumbudgetköp" och så är det första bilen du köper (RO)

H¨ll oss gärna uppdaterade framöver.
av Mumsmums
Helt klart en hyfsad förstabil :D. Du borde bli nöjd med den. Din situation påminner mig lite om en moster jag hade som tog körkort när hon var 50. Inte heller hennes man hade körkort och de bodde dessutom långt uppe i Västerbottens inland vid vägs ände och på en plats som kan ge den mest härdade lappsjuka. Hon tog som sagt var körkort vid 50 fyllda och köpte en ny Volvo 244L. De fick ett nytt liv och det fanns nog inte en skogsbilväg som de sedan inte åkt på. Det gick sällan fortare än 70 km/h men de hann med många bilutflykter. Hon körde och han satt bredvid och myste. :-)

Önskar dig lycka till med bilen och körandet!
Användarvisningsbild
av Derank
Verkligen hyfsad förstabil. En annan mins sin 142a 73 gle med 12 tums ratt och sänk fram och höjd bak så den gick som en ål på vägen .

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]