Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grålle1
Och bortsett från värmaren/batteriet... finns det andra aspekter med att köra "korta sträckor".. hur korta de nu isf är!?
av andersuw
Nackdelen med diesel jämfört med bensinmotor vid kortare körsträckor är att dieseln tar längre tid på sig för att bli varm, särskilt om det är kallt ute. Det är inte bra för någon motor att köras kall och särskilt inte för dem som likt dieslar har partikelfilter som skall brännas ur med jämna mellanrum. Men detta problem kan motverkas genom flitig användning av bränslevärmare.

Det åtföljande problemet med otillräcklig batterikapacitet kan motverkas genom att man monterar så stort och bra batteri som möjligt och underhållsladdar då och då om man har någotsånär bekväma möjligheter till det (kan vara knepigt för dem som bor i flerfamiljshus och inte har elstolpe vid parkeringen).

Sedan behöver man heller inte nödvändigtvis köra värmaren full tid före avfärd varje gång. Det kan räcka med halva tiden plus att man sedan håller värmaren igång även efter avfärd. En diesel med värmaren igång blir varm väl så snabbt som en bensinbil utan bränslevärmare.

Jag kör själv huvudsakligen korta sträckor på vintern men ser då till att använda värmaren ordentligt. Vid temperaturer runt nollan, som vi ofta har här i Uppsala, räcker det bra att starta värmaren någon kvart före avfärd och sedan hålla den igång tills man är framme eller bilen är genomvarm (vilket den inte är bara för att nålen för kylvätsketemperatur befinner sig vid normalmärket).
Användarvisningsbild
av joel80
Skulle inte köpa en dieselbil idag. Finns tendenser till att tro att andrahandsvärde på en diesel kan falla kraftigt närmsta åren. Flera stora världsstäder har beslutat om förbud för dieselbilar från 2025 och det är ingen omöjlighet att vi ser liknande beslut inom landet eller fler städer i Europa närmsta åren.
Försäljningen av nya dieselbilar sjunker också rätt kraftigt..

Det kan såklart ta 5-6 år innan det påverkar, men det kan också gå snabbare.. Så även om det inte är något att svära på är det en osäkerhet.. Skulle det vara en investering i en aktie med den framtidsosäkerheten skulle nog de flesta avråda.
Användarvisningsbild
av Derank
90% köper garanterat diesel idag, och vad som sker om 7-10år är väl ganska ointeressant idag. Bilen är ju värd noll och ingenting då iaf. Om man ska hålla på att oroa sig sådär hela tiden för vad som sker i framtiden med bilar och drivmedel får man ju börja cyckla.

Den dagen den sorgen säger jag, när jag ska byta bil igen nästa gång tar jag nya tag då, inet fasiken orkar jag bry mig om det idag.

Om du köper tex en etanolbil idag och om 2år så höjs den skatten 500% säger vi, ska du då byta bil bara för det? det är ju fortfarande en piss i nilen skatten på bilen. Jag betalar idag 3200se per år i skatt på XC60in, på förra V70in betalade jag efter 5års skattefrihet 788sek tror jag det skulle bli.

Vad spelar det för roll, på 10år betalar jag 30k i skatt på XC60in medans värdeminskningen är 250-300k........som sagt, skatten är en piss i nilen.
Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:90% köper garanterat diesel idag, och vad som sker om 7-10år är väl ganska ointeressant idag.

Eh.. nej!! nu är du där igen och bara antar.
Dieselförsäljningen minskar stadigt..
Andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna var 51,4%. Mars förra året var dieselandelen 52,7%. Hittills i år ligger dieselandelen på 52,9% jämfört med 54,7% samma period förra året.
Källa: http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... -nya-bilar

I Norge som ligger lite före oss är det nere på 25,9% i Mars försäljning.
av Lövet
Det där är bara halvrelevant statistik för den här bilstorleken eftersom den inkluderar en massa småbilar osv. Om du kollar på andelen V70, A6, 5-serie osv är andelen mycket högre. På 5-serien är den 96%!

Norge är inget att titta på eftersom de har ett helt skevt skattesystem. Titta hellre på Tyskland, Frankrike mm.

Att dieselandelen sjunker är vi dock överens om. Fast från oerhört höga nivåer.
Användarvisningsbild
av Derank
Och om du får köra i Oslo, milano el Paris om 10år, vem bryr sig egentligen i Sverige, en promille.

Jag kör inte ens bil i Stockholm själv, jag tar bilen ner, sedan åker jag buss el går. och om det nu skulle b´vara förbud mot dieselbilar i tex Oslo och jag skulle dit i jobbet skulle jag åka min dieselbil iaf, det låter som ett tandlöst förslag att förbjuda dieselbilar i en viss storstad...ska de stoppa alla bilar?

Nä, köp det man vill ha och skit i resten, ingen kan iaf veta vad som sker i framtiden, det tar vi då.
Användarvisningsbild
av joel80
Du ser det så snävt Derank. Att sånna beslut kommer i andra länder (det handlar om 7-8 år.. Alltså klart inom en bils livslängd) påverkar såklart också hur man i Sverige funderar på framtida förbud och restriktioner.

I Norge har dom redan lagar som tillåter stopp av dieselbilar om partikelhalten blir för hög. Det blev det ju förra året och då var det under nån dag man inte fick köra med dieselbil in i Oslo.

Lövet, du har nog rätt i att andelen på vissa bilmodeller är betydligt högre.. Men även där minskar det av vad jag förstått. Man borde väl kunna hitta den statistiken också..
av Lövet
Allt finns på bilsweden.se
av sju4ti
För oss gäller bensin, ca:11-15 km 2ggr dag till jobb, ofta stopp på hemvägen. Tittar man i Volvo "Appen" så är bilen igång mellan 13-16 min i normaldagarna. Med bensinvärmaren i auto så tycker jag att värmen på vintern kommer otroligt snabbt. Fast riktigt kalla dagar skickar man ju ett sms ca:15 min innan man ska åka...
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]